Selamat Datang ke Portal Rasmi Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia

Soalan Lazim
Hubungi Kami
Aduan dan Maklum Balas
Peta Laman

Maklum Balas Bagi Isu Unjuran Kadar Purata Penginapan Malaysia Yang Dibangkitkan Oleh YB Lim Guan Eng

2 Februari 2021 - Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) ingin merujuk kenyataan oleh YB Lim Guan Eng melalui artikel bertajuk “Guan Eng accuses Putrajaya of inaction as Malaysia’ hotels, tourism wither and die” di akhbar Malay Mail bertarikh 26 Januari 2021.

Melalui artikel tersebut, YB Lim Guan Eng menyatakan data unjuran yang dikeluarkan oleh Kementerian iaitu Kadar Purata Tempoh Penginapan (AOR) sebanyak 61.1% pada 2020 dan 58.4% pada 2021 adalah tidak masuk akal, unjuran palsu dan tidak realistik yang akan merosakkan keyakinan rakyat.

Ingin dimaklumkan, unjuran yang diutarakan tersebut adalah unjuran sebelum pandemik Covid-19 melanda negara dan sebelum pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD) dan pelaksanaan semula PKP 2.0.

Kerajaan sentiasa prihatin dan mengambil maklum cabaran yang dihadapi oleh penggiat industri pelancongan dan kebudayaan khususnya pengusaha hotel berikutan pandemik COVID-19. Kerajaan telah melaksanakan langkah terbaik untuk mengimbangi kelangsungan pengusaha industri pelancongan negara dan juga keselamatan serta kesihatan rakyat.

Susulan daripada itu, kementerian telah bekerjasama dengan persatuan-persatuan pemain industri khususnya Persatuan Hotel Malaysia (MAH) dengan memantau prestasi Kadar Purata Tempoh Penginapan (AOR) hotel semasa pandemik Covid-19 ini. Unjuran bagi tahun 2020 ialah 25.4%, manakala bagi tahun 2021 adalah 27.8%. Namun demikian, unjuran ini tidak mengambil kira pelaksanaan PKP 2.0.

Dalam usaha membantu penggiat industri pelancongan, kementerian sentiasa prihatin terhadap cabaran yang dihadapi melalui kerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan kementerian-kementerian lain yang berkaitan bagi menangani bersama cabaran yang dihadapi penggiat industri.

Kementerian turut menubuhkan Tourism Recovery Action Council atau TRAC serta mengadakan beberapa sesi libat urus dengan penggiat industri bagi mendapatkan maklum balas dan mengenal pasti kaedah-kaedah terbaik untuk membantu meringankan beban pihak industri. Cadangan-cadangan ini kemudiannnya diteliti oleh Kementerian dan dikemukakan kepada Kementerian dan Agensi berkaitan seperti Kementerian Kewangan, Kementerian Sumber Manusia, Tenaga Nasional Berhad dan Indah Water Konsortium untuk pertimbangan.

Kerajaan telah melancarkan beberapa pakej rangsangan ekonomi (PRE) seperti PRIHATIN, PRIHATIN PKS TAMBAHAN dan PENJANA bagi membantu penggiat industri dan seterusnya memulihkan industri pelancongan. Antara inisiatif yang boleh dimanfaatkan oleh industri pelancongan termasuk penggiat industri perhotelan ialah:

  1. Skim Pembiayaan Pelancongan PENJANA untuk Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dan Perusahaan Mikro sektor pelancongan;
  2. pengecualian cukai pelancongan ke atas pelancong asing yang menginap di premis perniagaan yang berdaftar di bawah Akta Cukai Pelancongan 2017 bagi tempoh penginapan mulai 1 Julai 2020 sehingga 30 Jun 2021;
  3. pengecualian cukai perkhidmatan ke atas perkhidmatan penginapan mulai 1 September 2020 hingga 30 Jun 2021;
  4. inisiatif bantuan PKS seperti Skim Pembiayaan PKS PENJANA dan Geran Padanan Pendigitalan PKS;
  5. pelanjutan penangguhan bayaran ansuran bulanan cukai pendapatan selama 3 bulan iaitu mulai 1 Oktober 2020 sehingga 31 Disember 2020 oleh agensi pelancongan, pengusaha hotel, ejen pelancongan dan syarikat penerbangan;
  6. peluasan skop potongan cukai atau elaun modal untuk pencegahan dan perbelanjaan Personal Protective Equipment (PPE) bagi COVID-19 yang meliputi perbelanjaan saringan dan peralatan PPE lain yang berkaitan mulai 1 Mac 2020 dan pelanjutan tempoh mulai 1 Januari 2021;
  7. pelanjutan tempoh cukai ke atas perbelanjaan pengubahsuaian dan pembaharuan premis perniagaan yang dilakukan terhad kepada RM3,000 dalam tempoh dari 1 Januari hingga 31 Disember 2021; dan
  8. lanjutan penawaran penangguhan atau moratorium bayaran pinjaman bersasar.

Menerusi Belanjawan 2021, Kerajaan telah melanjutkan pelaksanaan Program Subsidi Upah (PSU) selama 3 bulan tambahan, khususnya bagi sektor pelancongan termasuk sektor peruncitan dengan kadar RM600 sebulan bagi pekerja bergaji RM4,000 dan ke bawah. Inisiatif ini dijangka dapat membantu PKS mengukuhkan aliran tunai perniagaan dan mengelakkankan mereka daripada mengambil langkah drastik untuk memberhentikan pekerja masing-masing.

Di samping itu, di bawah Pakej Perlindungan Ekonomi & Rakyat Malaysia (PERMAI) yang telah diumumkan oleh YAB Perdana Menteri baru-baru ini, boleh memanfaat penggiat industri perhotelan melalui inisiatif-inisiatif berikut:

  1. penambahbaikan Pelan Subsidi Upah (PSU) 3.0 yang membolehkan semua majikan yang beroperasi dalam PKP boleh memohon tanpa mengambil kira sektor. Untuk tempoh 1 bulan, majikan layak menerima subsidi upah RM600 setiap pekerja yang bergaji kurang dari RM4,000. Had pekerja pula ditingkatkan daripada 200 orang kepada 500 orang;
  2. Geran Khas Prihatin (GKP) Tambahan sebanyak RM1,000 bagi PKS di negeri PKP dan RM500 bagi PKS di negeri yang lain;
  3. diskaun bil elektrik 10% bagi 6 sektor terpilih (termasuk taman tema, pusat konvensyen, pusat beli-belah, syarikat penerbangan tempatan & agensi pengembaraan dan pelancongan) bagi tempoh Januari hingga Mac 2021; dan
  4. pengecualian levi majikan (HRDF) bagi syarikat yang tidak beroperasi semasa PKP & PKPB.

Kementerian melalui Tourism Malaysia juga sentiasa dan akan terus bekerjasama dengan semua pihak termasuk industri perhotelan bagi menyemarakkan pelancongan domestik negara. Diantara inisiatif yang sedang dilaksanakan merangkumi kerjasama bersama Syarikat Penerbangan Tempatan, Persatuan Hotel (termasuk Hotel Bajet) dan Zoo terpilih, manakala kerjasama bersama Persatuan Pelancongan, Homestay, MARDI dan Taman Tema akan dilaksanakan sebaik situasi semasa negara mengizinkan.

Selain itu, sebagai kesinambungan kepada PRE1.0, Kementerian ini akan melaksanakan kerjasama di bawah Pelan Pemulihan Pelancongan Domestik bagi tahun 2021 untuk terus membantu survivability industri pelancongan domestik negara. Di antara program yang akan dilaksanakan ialah kerjasama bersama entiti penginapan, pengangkutan, pakej pelancongan (termasuk untuk Frontliners dan Penjawat Awam), diskaun membeli belah dan ekopelancongan.

Kementerian berharap prestasi ini dapat dipertingkatkan melalui pelan pemulihan pelancongan yang telah dirangka. Marilah bersama-sama berdoa agar pandemik ini segera dapat diatasi dan sektor pelancongan khususnya industri perhotelan dapat dipulihkan.

Dikeluarkan oleh:
Unit Komunikasi Korporat
KEMENTERIAN PELANCONGAN SENI DAN BUDAYA (MOTAC)

Tel: 03-8000 8000 Fax: 03-88917181

Website: www.motac.gov.my Email: Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Facebook, Instagram & Twitter: @mymotac
Kemaskini Terakhir :