Malaysia Madani
Soalan Lazim
Hubungi Kami
Aduan dan Maklum Balas
Peta Laman
  • Utama
  • Profil Kementerian
  • Piagam Pelanggan

Piagam Pelanggan

Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia berjanji untuk memberikan perkhidmatan yang cemerlang, berkualiti dan komited di dalam melaksanakan tanggungjawab seperti berikut:

PELESENAN
  • Mengeluarkan surat kelulusan lesen kepada syarikat perniagaan pengendalian pelancongan dan perniagaan agensi pengembaraan (TOB/TAB) selepas 20 hari dari tempoh Minit Mesyuarat Jawatankuasa Penilaian dan Perakuan Permohonan Dan Rayuan Lesen (MJKPDRL) diluluskan.

PEMBANGUNAN INDUSTRI PELANCONGAN
  • Menguruskan Pinjaman Dana Pelancongan dengan cara:
    1. Memproses dan memanggil untuk pembentangan permohonan dalam masa 14 hari bekerja dari tarikh permohonan lengkap diterima;
    2. Mengeluarkan keputusan permohonan dalam masa tujuh (7) hari bekerja dari tarikh pembentangan.
  • Memproses permohonan Galakan Cukai bagi pengusaha pelancongan dalam masa lima (5) hari bekerja setelah permohonan lengkap.
  • Memproses permohonan Pendaftaran Projek Pelancongan dalam masa 20 hari bekerja setelah permohonan lengkap.

PUSAT PELANCONGAN MALAYSIA
  • Mempertingkatkan perkhidmatan kaunter Pusat Pelancongan Malaysia yang cekap dan mesra dalam tempoh menunggu tidak boleh melebihi dari 10 minit serta memberi maklumat yang tepat kepada pelancong.
  • Menguruskan permohonan tempahan dan sewaan ruang Pusat Pelancongan Malaysia dalam tempoh lima (5) hari bekerja dengan cekap dan menyediakan perkhidmatan sokongan teknikal yang berkualiti.

MALAYSIA RUMAH KEDUA KU
  • Memproses permohonan program Malaysia My Second Home (MM2H) dalam tempoh Sembilan puluh (90) hari waktu bekerja dari tarikh permohonan yang lengkap diterima dan tertakluk kepada pengesahan bank dalam tempoh berkenaan.

TABUNG KEBAJIKAN PENGGIAT SENI DAN TABUNG AMANAH KEBUDAYAAN
  • Menguruskan pembayaran permohonan bantuan Tabung Kebajikan Penggiat Seni dan Tabung Amanah Kebudayaan yang telah diluluskan oleh Jawatankuasa Penilaian Kebudayaan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja.

PEMBANGUNAN
  • Mengesahkan dokumen pembayaran kepada pihak kontraktor / perunding dalam tempoh lima (5) hari bekerja.

PENGURUSAN ADUAN
  • Memberi respon kepada aduan pelanggan dengan cepat, tepat dan berbudi bahasa dalam tempoh masa berikut:
    1. Mengeluarkan surat akuan penerimaan aduan dalam tempoh tiga (3) hari dari tarikh aduan diterima.
    2. Mengeluarkan surat tindakan susulan / siasatan / jawapan aduan dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh aduan diterima.

PENGURUSAN KEWANGAN
  • Memastikan bil dan invois dibayar dalam tempoh 14 hari dari penerimaan dokumen yang lengkap.

Kemaskini Terakhir :