Page 317 - Laporan Tahunan 2013 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 317
Laporan Agensi Di Bawah KPK Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia ( Tourism Malaysia )
Antara nafas baru yang telah disuntik bagi modul ini adalah dengan melaksanakan Aplikasi Perancang
Percutian Versi Mudah alih. Aplikasi ini dapat memudahkan pengunjung mendapatkan maklumat,
merancang percutian serta membuat tempahan menerusi telefon pintar atau tablet.
Laman Perancang Percutian Laman Book Your Trip
Sistem Pengurusan Helpdesk telah digunakan secara rasminya pada 1 Ogos 2013. Ianya membolehkan
pegawai/kakitangan membuat aduan berkaitan masalah perkakasan komputer, talian internet, perisian
dan aplikasi-aplikasi yang digunapakai di Tourism Malaysia secara online. Sistem Aplikasi Pusat Pengedaran
Tourism Malaysia, Bangi telah digunakan secara rasminya pada 8 Mei 2012. Ianya untuk merekodkan segala
transaksi barangan yang terdapat dalam simpanan seperti cenderamata, risalah, poster dan sebagainya.
Sistem Automasi Data BSMP (Sistem i-HR) merupakan satu sistem baru bagi menambahbaik sistem yang
sedia ada di Tourism Malaysia iaitu sispen dan e-personel. Sistem ini telah siap pada bulan Ogos 2013 dan
telah mula digunapakai untuk perancangan sumber manusia (HRP).
Pengwujudan Tourism Malaysia Contact Centre (TMCC) bertujuan menguruskan semua pertanyaan. Bagi
tujuan pengemaskinian status peralatan ICT di Tourism Malaysia, lawatan audit ICT ke setiap pejabat negeri
dijalankan setiap tahun bagi mengenalpasti aset yang perlu diganti atau mengadakan penambahan dan
penaiktarafan peralatan sekiranya perlu.
Bahagian Teknologi Maklumat (BTM) juga telah mengambil usaha untuk melaksanakan Sistem Pengurusan
Log Berpusat (SPLB) untuk menguruskan semua log yang dijana oleh perkakasan yang terletak dalam
Pusat Data Tourism Malaysia.
313
Antara nafas baru yang telah disuntik bagi modul ini adalah dengan melaksanakan Aplikasi Perancang
Percutian Versi Mudah alih. Aplikasi ini dapat memudahkan pengunjung mendapatkan maklumat,
merancang percutian serta membuat tempahan menerusi telefon pintar atau tablet.
Laman Perancang Percutian Laman Book Your Trip
Sistem Pengurusan Helpdesk telah digunakan secara rasminya pada 1 Ogos 2013. Ianya membolehkan
pegawai/kakitangan membuat aduan berkaitan masalah perkakasan komputer, talian internet, perisian
dan aplikasi-aplikasi yang digunapakai di Tourism Malaysia secara online. Sistem Aplikasi Pusat Pengedaran
Tourism Malaysia, Bangi telah digunakan secara rasminya pada 8 Mei 2012. Ianya untuk merekodkan segala
transaksi barangan yang terdapat dalam simpanan seperti cenderamata, risalah, poster dan sebagainya.
Sistem Automasi Data BSMP (Sistem i-HR) merupakan satu sistem baru bagi menambahbaik sistem yang
sedia ada di Tourism Malaysia iaitu sispen dan e-personel. Sistem ini telah siap pada bulan Ogos 2013 dan
telah mula digunapakai untuk perancangan sumber manusia (HRP).
Pengwujudan Tourism Malaysia Contact Centre (TMCC) bertujuan menguruskan semua pertanyaan. Bagi
tujuan pengemaskinian status peralatan ICT di Tourism Malaysia, lawatan audit ICT ke setiap pejabat negeri
dijalankan setiap tahun bagi mengenalpasti aset yang perlu diganti atau mengadakan penambahan dan
penaiktarafan peralatan sekiranya perlu.
Bahagian Teknologi Maklumat (BTM) juga telah mengambil usaha untuk melaksanakan Sistem Pengurusan
Log Berpusat (SPLB) untuk menguruskan semua log yang dijana oleh perkakasan yang terletak dalam
Pusat Data Tourism Malaysia.
313