Page 83 - Laporan Tahunan 2013 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 83
Laporan KPK Sektor Pelancongan Sekretariat Tahun Melawat Malaysia

PENAJAAN PASUKAN BOLA SEPAK CARDIFF CITY FC

Mesyuarat Jemaah Menteri pada 31 Julai 2013 telah bersetuju supaya Kementerian Pelancongan dan
Kebudayaan melalui Tourism Malaysia menaja pasukan bola sepak Liga Perdana Inggeris, Cardiff City
Football Club (CCFC) untuk mempromosikan Malaysia sempena kempen Visit Malaysia Year 2014.

Penajaan ini adalah bertujuan untuk menjadikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan pilihan utama
(top of the mind destination) bersempena dengan kempen VMY 2014 melalui program promosi, publisiti dan
pemasaran secara bersepadu.

Kerjasama ini akan memberikan publisiti dan nilai perhubungan awam (PR Value) di peringkat global seperti
berikut:

• Jumlah penonton televisyen sejumlah 720 juta;
• Masa siaran tayangan television sebanyak 217,000 jam; dan
• Melibatkan lebih 80 rakan penyiar (broadcasting partner) antarabangsa.

Paparan Visit Malaysia telah pun dipamerkan pada jersi (front of shirt) Cardiff City Football Club dalam
pelawanan home dan away kelab tersebut dan telah digunakan sejak perlawanan pertama Liga Perdana
Inggeris musim 2013/2014 pada 17 Ogos 2013.

Paparan Visit Malaysia telah pun dipamerkan dalam setiap perlawanan home pada papan LED di sekeliling
Stadium Cardiff City selama lapan minit bermula pada 25 Ogos 2013 sehingga musim berakhir.

79
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88