Page 171 - Laporan Tahunan 2014 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 171
CAWANGAN PENGURUSAN AM,
KESELAMATAN DAN URUSETIA PEJABAT DI NEGERI

Seksyen Pengurusan Am

Dibawah Seksyen ini, terdapat 3 buah Unit yang memainkan peranan utama
dalam memastikan pengurusan dan keberkesanan penyampaian perkhidmatan
di Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia berjalan dengan teratur
dan efisien. Unit yang dimaksudkan adalah Unit Kontrak, Unit Logistik dan Unit
Kewangan.

Unit Kontrak

Unit Kontrak berperanan dalam merancang, mengurus, memantau dan menyelaras
hal-hal berkaitan urusan perjanjian sewaan dan kontrak perkhidmatan (seperti
kebersihan, mesin fotostat), urusan bayaran bil-bil utiliti Kementerian, dan juga
penyelenggaraan dua (2) bangunan Kementerian iaitu Bangunan KPK Putrajaya
dan juga Bangunan Sultan Abdul Samad (BSAS) Kuala Lumpur. Pengurusan tanah
Kementerian juga turut diselaraskan oleh Unit ini.

Unit Logistik

Unit Logistik pula, ianya berperanan dalam merancang, mengurus, memantau
dan menyelaras hal-hal berkaitan dengan pengurusan logistik, tempahan Dewan
Serbaguna Kementerian, business card dan pengurusan kenderaan seperti
tempahan kenderaan Jabatan, penyelenggaraan kenderaan Jabatan termasuk
urusan bekalan bahan api, Kad Inden Minyak dan Touch ‘N Go. Ianya termasuk
urusan agihan tempat letak kereta Kementerian dan pelekat kenderaan pegawai
dan kakitangan Kementerian. Urusan penerimaan dan penghantaran surat/
dokumen Kementerian juga diselaraskan oleh Unit ini.

LAPORAN KPK 167
Sektor Pengurusan Bahagian Pentadbiran
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176