Page 276 - Laporan Tahunan 2014 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 276
SISTEM PENGURUSAN KUALITI

Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) terus mantap sepanjang tahun 2014 dan PNM
telah mendapat beberapa anugerah hasil daripada komitmen tinggi yang
ditunjukkan oleh warganya dalam pengurusan kualiti:

Pensijilan MS ISO 9001 : 2008

PNM masih mengekalkan pensijilan dari SIRIM QAS International Sdn. Bhd. bagi
Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2008 Perpustakaan Negara Malaysia
yang berkuatkuasa mulai 9 April 2013 sehingga 8 April 2016. Hasil daripada
pematuhan Objektif Kualiti MS ISO 9001:2008 telah menyaksikan pencapaian
hasil memberansangkan dalam aspek piagam pelanggan di mana PNM berjaya
mencapai 98.85% kepuasan pelanggan.

Penerapan Budaya Kreativiti dan Inovasi (KIK)

Dalam menggalakkan budaya kreativiti dan inovatif di kalangan warga kerja, tiga
(3) kumpulan KIK telah berjaya ditubuhkan pada tahun 2014. Satu (1) Kumpulan
KIK PNM iaitu Kumpulan Optimis berjaya mewakili Kementerian Pelancongan dan
Kebudayaan ke Konvensyen Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) Perkhidmatan
Awam Peringkat Kebangsaan ke-31 Tahun 2014 bagi kategori pengurusan dalam
Projek KIK mereka yang bertajuk “Kaedah Penyimpanan Surat Khabar Nanyang
Siang Pau Dengan Lebih Efisien”.

272 LAPORAN TAHUNAN 2014
Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia
   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281