Page 361 - Laporan Tahunan 2014 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 361
Pendapatan pelancong asing pula adalah sejumlah RM72 bilion pada tahun 2014,
peningkatan sebanyak RM6.6 bilion atau 10% berbanding RM65.4 bilion pada
tahun 2013. Di samping itu, purata perbelanjaan seorang pelancong asing (per
kapita) turut meningkat sebanyak 3.1% iaitu daripada RM2,545 pada tahun 2013
kepada RM2,624 pada tahun 2014.

Kempen promosi Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2014 merupakan penyumbang
utama kepada peningkatan peratusan kedatangan pelancong asing serta
pendapatan pelancongan. Kejayaan TMM 2014 yang merupakan misi nasional
adalah hasil penglibatan dan kerjasama semua pihak termasuk Kementerian,
agensi Kerajaan, badan bukan Kerajaan (NGO), pemacu industri dan seluruh
rakyat Malaysia secara amnya.

Jadual 2 : Peratusan Ketibaan Pelancong
Dari Negara-Negara ASEAN Ke Malaysia 2014

NEGARA KERAKYATAN PERATUSAN KETIBAAN
VIETNAM +21.2
KEMBOJA +14.2
THAILAND +12.4
INDONESIA +11.0
FILIPINA +11.0
+5.7
SINGAPURA +5.1
MYANMAR -25.4
-2.1
LAOS
BRUNEI

Sumber: Tourism Malaysia Dengan Kerjasama Jabatan Imigresen

LAPORAN AGENSI DI BAWAH KPK 357
Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia ( Tourism Malaysia )
   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366