Page 367 - Laporan Tahunan 2014 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 367
PASARAN ASIA SELATAN/ ASIA BARAT & AFRIKA

Pasaran Asia Selatan, Asia Barat dan Afrika telah menyumbang seramai 1,807,272
orang pelancong dalam tahun 2014, iaitu peningkatan sebanyak 27% berbanding
dengan 1,424,597 orang pelancong pada tahun 2013. Dari segi pencapaian
mengikut pasaran, pasaran Asia Barat termasuk Utara Afrika telah menyumbang
seramai 419,452 orang pelancong berbanding 377,091 orang pelancong pada
tahun 2013, iaitu peningkatan sebanyak 11.23%. Pasaran Afrika yang meliputi
Timur, Tengah, Selatan dan Barat Afrika turut meningkat sebanyak 0.63% iaitu
seramai 77,464 orang pelancong berbanding 76,979 orang pelancong pada
tahun 2013. Jumlah ketibaan dari pasaran-pasaran tersebut telah menyumbang
sebanyak 6.59% syer daripada keseluruhan jumlah ketibaan pelancong ke
Malaysia dan telah menjana pendapatan pelancong sebanyak RM7.04 bilion
berbanding RM5.51 bilion pada tahun 2013, iaitu peningkatan sebanyak 28%.

Aktiviti-aktiviti Promosi
Antara aktiviti promosi yang dilaksanakan adalah seperti berikut:

BIL. AKTIVITI TARIKH TEMPAT
25 – 26 Jan,
1. India International 14-16 Februari Chennai (25-26/1),
Travel Mart 2014 29 - 31 Jan Ahmedabad (14-16/2)

2. South Asia Travel & 17 – 20 Mach Pragatti Maidan, New
Trade Exhibition (SATTE) Delhi

3. Sales Mission to Sri Colombo (Sri Lanka),
Lanka & India Mumbai, New Delhi,
Bangalore, Cochin
4. Dhaka Travel Mart 17 - 19 April (India)

5. Malaysia Travel Fair with 28 – 30 April Dhaka, Bangladesh
Malindo Air
Kochi, India

LAPORAN AGENSI DI BAWAH KPK 363
Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia ( Tourism Malaysia )
   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372