Page 250 - Laporan Tahunan Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia 2015
P. 250
LAPORAN TAHUNAN 2015

BAB 02: LAPORAN JABATAN

PERPUSTAKAAN NEGARA MALAYSIA

2.0 PENGURUSAN KUALITI DAN PENGANUGERAHAN 4.0 PENGURUSAN STRATEGIK JABATAN

2.1 Sistem Pengurusan Kualiti 4.1 Pelan Strategik PNM

Setelah 15 tahun PNM melaksanakan Pelan Strategik merupakan dokumen yang
pengurusan kualiti Jabatan menerusi MS penting untuk menentukan hala tuju dan fokus
ISO 9001 : 2008 pelbagai kemajuan dan Jabatan. Dokumen ini dijadikan sebagai bahan
kecemerlangan perkhidmatan terutama rujukan untuk menetapkan sasaran kerja dan
perkhidmatan kaunter telah dicapai dan KPI Jabatan. Dalam meletakkan hala tuju PNM
dapat dilestarikan sistem pengurusan kualiti pada satu landasan yang tepat seiring dengan
jabatan yang cemerlang. Pada tahun 2015, di misi, visi dan Pelan Strategik KPK, PNM telah
antara kecemerlangan yang dicapai oleh PNM mengadakan satu bengkel Pelan Strategik
ialah petugas kaunter cemerlang, pengurusan PNM 2014 – 2018 pada 18-19 Disember 2015
kewangan terbaik dan indeks kepuasan untuk membuat penjajaran dengan Pelan
pelanggan meningkat hasil daripada komitmen Strategik KPK 2016 - 2020. Pelan Strategik
tinggi yang ditunjukkan oleh warganya dalam PNM 2014 – 2018 menggariskan lima (5) teras
pengurusan kualiti perkhidmatan utama, 16 objektif dan 20 pelan
tindakan telah disemak semula sepaya selari
2.2 Audit Pemantauan MS ISO 9001 : 2008 dengan Pelan Transformasi PNM dan KPK, OBB
Jabatan serta KPI Jabatan.
PNM telah berjaya menjalani audit pemantauan
sijil MS ISO 9001 : 2008 oleh SIRIM QAS 4.2 Pelan Transformasi Perpustakaan Negara
International Sdn. Bhd. yang akan tamat tempoh Malaysia (PNM)
pada 8 April 2016. PNM telah menyaksikan
pencapaian yang memberansangkan di mana Pelan Transformasi PNM 2015-2017 telah
indeks pematuhan piagam pelanggan PNM diterima oleh Bahagian Transformasi, Jabatan
berjaya mencapai 94.77%. Perkhidmatan Awam (JPA) dan PNM merupakan
satu-satunya Jabatan yang telah menyediakan
2.3 Penerapan Budaya Kreativiti dan Inovasi Pelan Transformasi dan mendapat
pengiktirafan JPA. Pelan Transformasi PNM
Dalam menggalakkan budaya kreativiti dan merangkumi lima (5) Teras Strategik, tujuh (7)
inovatif di kalangan warga kerja, lima (5) Langkah Strategik dan dua belas (12) Inisiatif
Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) telah Strategik. Tiga (3) inisiatif strategik iaitu Access
berjaya ditubuhkan pada tahun 2015. For All (Inisiatif PNM Digital), SmartNet (NBOS)
dan Laman Ilmu Komuniti (Penjenamaan
3.0 AKTA DAN DASAR semula Perpustakaan Desa) telah dipilih oleh
JPA sebagai inisiatif berimpak tinggi. Inisiatif
3.1 Peraturan- Peraturan Perpustakaan Negara PNM Digital merupakan KPI kepada Pelan
(Bayaran dan Denda) (Pindaan ) 2015 Transformasi KPK mensasarkan peningkatan
penggunaan perkhidmatan Perpustakaan
Pada 2 Oktober 2015, Peraturan-Peraturan Digital sebanyak 10% dalam kalangan rakyat
Perpustakaan Negara (Bayaran dan Denda) Malaysia dan telah melebihi capaian dengan
(Pindaan ) 2015 telah diwartakan sebagai Warta penggunaannya sebanyak 3,718,677 pada
Kerajaan Persekutuan P.U. (A) 222 oleh Jabatan tahun 2015 berbanding 2,128,76 bagi tahun
Peguam Negara yang berkuatkuasa pada 5 2014.
Oktober 2015. Beberapa pindaan dari segi caj
perkhidmatan perpustakaan telah dikemaskini
berdasarkan perkembangan semasa.
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255