Page 264 - Laporan Tahunan Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia 2015
P. 264
LAPORAN TAHUNAN 2015

BAB 02: LAPORAN JABATAN

JABATAN MUZIUM MALAYSIA


 
 

PEMASARAN DAN PROMOSI MUZIUM
Selain penyebaran maklumat melalui dalam talian, Jabatan Muzium
Malaysia juga menggunakan kaedah tradisional, iaitu mencetak risalah
dan buletin khususnya bagi memaklumkan kegiatan terkini untuk
tatapan masyarakat. Bahan –bahan ini diedarkan secara percuma dan
mudah dibaca oleh masyarakat. Jabatan Muzium Malaysia juga telah
menerbitkan buku Direktori Muzium - Muzium Jabatan Muzium Malaysia
untuk menyebarluaskan maklumat mengenai muzium – muzium yang
berada di bawah pentadbirannya. Di dalam buku ini diberikan maklumat
mengenai latar belakang penubuhan, peranan, khazanah yang disimpan,
waktu melawat dan laluan ke muzium. Sepanjang tahun 2015, sebanyak
67 tajuk berita merangkumi Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu, Bahasa
Tamil dan Bahasa Cina (surat khabar dan majalah) yang membuat liputan
tentang program/aktiviti JMM, siaran TV sebanyak 29, siaran dan radio
sebanyak 9. Selain itu, JMM melalui laman sosial (facebook) sangat aktif
mempromosikan aktiviti/program muzium-muzium bawah JMM.
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269