Page 348 - Laporan Tahunan Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia 2015
P. 348
LAPORAN TAHUNAN 2015

BAB 03: LAPORAN AGENSI

PERBADANAN KEMAJUAN
KRAFTANGAN MALAYSIA

PRESTASI PENCAPAIAN Kraftangan Malaysia juga menyertai aktiviti
pemasaran dan promosi di peringkat antarabangsa
Kraftangan Malaysia telah melaksanakan 5 program iaitu Pameran Perdagangan Luar Negara, Pameran
pembangunan utama iaitu Program Pemasaran Kraf, Pengguna Luar Negara dan Pameran Antarabangsa
Penyelidikan dan Pembangunan Kraf, Satu Daerah Dalam Negara. Aktiviti pemasaran dan promosi
Satu Industri - Produk Kraf, Pembangunan Kemahiran peringkat antarabangsa yang disertai adalah
Kraf dan Jejak Warisan Kraf pada tahun 2015. Prestasi seperti berikut:
pencapaian program pembangunan berkenaan adalah
seperti berikut: • Pameran Perdagangan Luar Negara (Ambiente
di Messe Frankfurt, Frankfurt Germany,
i. Program Pemasaran Kraf Inacraft 2015 di Indonesia, Hong Kong Gift
& Premium Fair di Hong Kong Convention &
Program Pemasaran Kraf dilaksana untuk Exhibition Centre, Wangchai, Hong Kong, INDEX
memperluas pasaran serta meningkatkan nilai 2014 di Dubai International Exhibition Centre,
jualan produk kraf di peringkat domestik dan Dubai UAE, Tokyo International Gifts Show
antarabangsa. Pada tahun 2015, sebanyak 490 2015 di Tokyo Jepun, Who’s Next Paris:Summer
aktiviti pemasaran dan promosi di peringkat Edition di Paris, France);
domestik serta 18 aktiviti antarabangsa telah
dilaksanakan dengan nilai jualan yang berjaya • P romosi Pengguna Luar Negara (INACRAFT
dijana sebanyak RM505,428,096.26 Aktiviti 2015 Jakarta Indonesia, Minggu Budaya
pemasaran dan promosi di peringkat domestik Malaysia Paris, Bazaar Berlin di Berlin Exhibition
yang dijalankan adalah seperti berikut: Grounds, Berlin Jerman, Foire De Paris di Parc
Des Exposition, Paris, Perancis dan L’artigiano
• P romosi Bertema (Hari Kraf Kebangsaan, In Fiera, Milan, Itali di Fiera Milano, Itali); dan
Warna Warni Aidilfitri, Promosi Hiasan Dalaman
dan Seni Taman); • Pameran Antarabangsa Dalam Negara (Kuala
Lumpur International Gifts and Premium (KLIGP)
• P romosi di Pusat Beli-belah (AEON, Wangsa di PWTC, International Craft Festival 2015 di
Walk Mall, Tropicana City Mall, Amcorp Strand Kompleks Kraf Kuala Lumpur dan INTRADE
Mall, IOI Putrajaya); Malaysia 2015 di MATRADE, Kuala Lumpur).

• P romosi Acara Khas (Malaysian International
Shoe Festival 2015, Kuala Lumpur Convention
Centre, Magic Of The Night 2015, Marina
Putrajaya dan Kuala Lumpur International
Hijab Fair 2015, PWTC, Kuala Lumpur);

• F estival Kraf Malaysia (Lintasan Deasoka Kota
Kinabalu Sabah, Amanjaya Sungai Petani
Kedah, Angsana Johor Bahru Mall, dan Dataran
Menara Condong, Teluk Intan, Perak; dan

• Promosi Peringkat Cawangan Negeri.
   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353