Page 297 - Annual Report MOTAC 2016
P. 297
LEMBAGA PENGGALAKAN
PELANCONGAN MALAYSIA

Perbelanjaan pelancong adalah tertumpu kepada beli belah (31.7%) diikuti oleh penginapan (24.9%) dan makanan & minuman
(13.1%). Perbelanjaan untuk beli belah telah mencatatkan kenaikan daripada 31.3% pada tahun 2015 kepada 31.7% pada tahun
2016, sekali lagi melangkaui komponen penginapan yang telah mencatatkan peratusan sebanyak 25.4% pada tahun 2015 dan
24.9% pada tahun 2016. (Lihat Carta 1)

Carta 1: Pecahan Komponen Perbelanjaan 2016

Penginapan Makanan & Minuman
24.9% 13.1%

Pengangkutan
Tempatan
6.6%

Lawatan Penganjur
5.4%
Tiket Penerbangan
Antarabangsa oleh
Syarikat Penerbangan
Tempatan 4.4%
Hiburan 3.9%
Perubatan 3.6%

Beli Belah Tiket Penerbangan
31.7% Domestik 3.1%
Tiket Penerbangan
Domestik 3.1%
Bahan Api 0.8%

Lain-lain Sukan 0.3%
2.2%

Purata tempoh menginap pula telah menunjukkan peningkatan sebanyak 0.4 malam iaitu 5.9 malam pada tahun 2016
berbanding 5.5 malam pada tahun 2015.

Secara keseluruhan, pasaran ASEAN masih mendominasi ketibaan pelancong asing ke Malaysia dengan syer sebanyak 75.8%
iaitu seramai 20,271,144 (+5.9%) orang pelancong bagi tempoh Januari hingga Disember tahun 2016 berbanding 19,146,514
orang pelancong bagi tempoh yang sama pada tahun 2015.

297KEMENTERIAN

PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN
MALAYSIA
   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302