Page 59 - Laporan Tahunan 2013 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 59
Laporan KPK Sektor Pelancongan Bahagian Pembangunan Industri

STRATEGI LAUTAN BIRU KEBANGSAAN (NBOS) Selaras dengan matlamat NBOS yang
VISIT MY KAMPUNG menekankan aspek minimun cost, high impact
dan rapid execution. Program VMK ini telah
Pada tahun 2013, Kementerian Pelancongan dan berjaya memupuk kerjasama strategik dengan
Kebudayaan Malaysia menjadi peneraju kepada sektor swasta, NGO dan agensi-agensi kerajaan
inisiatif Visit My Kampung di bawah program seperti berikut:
Strategi Lautan Biru Kebangsaan. Inisiatif ini
adalah nilaitambah kepada Program Pengalaman • Mayflower Travel and Tours Sdn. Bhd.
Homestay Malaysia yang berteraskan lima tema
utama: • Media Prima

• pembangunan produk pelancongan luar • Malaysia Airlines
bandar;
• Mah Meri Cultural Village
• pembangunan modal insan;
• pembangunan usahawan; • FELDA
• kerjasama awam swasta; dan
• promosi strategik. • Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani

Bagi menjayakan lima tema tersebut, aktiviti • Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan
atau program di bawah VMK dikategorikan Wilayah
kepada lapan seperti di bawah:
• Kementerian Pendidikan
• VMK: My Homestay
• VMK: My Longhouse • Angkatan Tentera Malaysia
• VMK: My Kampung My Future
• VMK: My 21st Century Village • Jabatan Kemajuan Hal Ehwal Orang Asli
• VMK: My Felda
• VMK: My Orang Asli • Unit Kerjasama Awam Swasta
• My Barrackstay
• My Campus Stay

55
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64