Page 384 - Laporan Tahunan 2014 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 384
SOKONGAN PROMOSI

Pada tahun 2014, sebanyak 3.7 juta salinan risalah seperti buku panduan
pelancongan, buku program acara pelancongan, pelbagai jenis peta panduan,
buku direktori pameran dan ekspo, serta kalendar acara dan perayaan yang
diadakan sepanjang tahun telah diterbitkan dan dicetak. Bahagian turut
bekerjasama dengan pejabat-pejabat luar negeri untuk mengemaskini dan
menerbitkan risalah terjemahan dalam pelbagai bahasa termasuk Bahasa Arab,
Bahasa Itali, Bahasa Jepun, Bahasa Korea, Bahasa Jerman, Bahasa Perancis,
Bahasa Parsi, Bahasa Sepanyol, Bahasa Swedish, Bahasa Thai dan Bahasa Turki.

Selain daripada itu, 2.2 juta unit daripada 90 jenis kolateral dan 2.8 juta unit
daripada 80 jenis cenderamata turut dihasilkan bagi mempromosi kempen
Tahun Melawat Malaysia (VMY) 2014 dan Malaysia Year of Festival (MYFEST) 2015.
Daripada jumlah tersebut, sebanyak 3.3 juta unit adalah untuk kempen VMY 2014
dan 1.7 juta unit adalah untuk kempen MYFEST 2015. Dua video promosi terkini
iaitu Malaysia Truly Asia dan Timeless Langkawi turut diterbitkan. Video Malaysia
Truly Asia – The Essence of Asia telah digunapakai sebagai bahan promosi di
dalam dan luar negara sepanjang tahun bersempena dengan kempen Tahun
Melawat Malaysia 2014.

Travel Manual – Cetakan dan Digital

Risalah ‘Special Interest’ Dining
and Entertainment

Peta-peta Panduan

380 LAPORAN TAHUNAN 2014
Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia
   379   380   381   382   383   384   385   386   387   388   389