Page 70 - Laporan Tahunan 2014 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 70
Keahlian MKSU melibatkan pelbagai agensi / jabatan kerajaan serta persatuan
pelancongan dan setiap ahli MKSU mempunyai peranan dan tanggungjawab
berdasarkan bidang kuasa masing-masing. Peranan yang dimainkan oleh setiap
ahli MKSU adalah berdasarkan terma rujukan sebagaimana berikut :
• Menetapkan mekanisme pengawalseliaan pengendalian pakej umrah;
• Merancang pelaksanaan kempen kesedaran kepada orang awam ;
• Memantau status penguatkuasaan dan siasatan ke atas kes-kes
penipuan secara bersepadu ;
• Memantau pelaksanaan prosedur operasi piawai (SOP) yang
disediakan oleh MATTA dan BUMITRA terhadap pengendalian pakej
umrah ; dan
• Memantau pelaksanaan standard perkhidmatan syarikat
pengendalian pelancongan dan agensi pengembaraan dalam
mengendalikan pakej umrah.
Sehubungan dengan itu, diharapkan dengan penubuhan MKSU juga akan dapat
membantu syarikat pengendali pakej umrah untuk memberikan perkhidmatan
yang lebih berkualiti dan pada masa yang sama dapat membantu orang awam
untuk mendapat perkhidmatan yang terbaik dan memuaskan.
66 LAPORAN TAHUNAN 2014
Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia
pelancongan dan setiap ahli MKSU mempunyai peranan dan tanggungjawab
berdasarkan bidang kuasa masing-masing. Peranan yang dimainkan oleh setiap
ahli MKSU adalah berdasarkan terma rujukan sebagaimana berikut :
• Menetapkan mekanisme pengawalseliaan pengendalian pakej umrah;
• Merancang pelaksanaan kempen kesedaran kepada orang awam ;
• Memantau status penguatkuasaan dan siasatan ke atas kes-kes
penipuan secara bersepadu ;
• Memantau pelaksanaan prosedur operasi piawai (SOP) yang
disediakan oleh MATTA dan BUMITRA terhadap pengendalian pakej
umrah ; dan
• Memantau pelaksanaan standard perkhidmatan syarikat
pengendalian pelancongan dan agensi pengembaraan dalam
mengendalikan pakej umrah.
Sehubungan dengan itu, diharapkan dengan penubuhan MKSU juga akan dapat
membantu syarikat pengendali pakej umrah untuk memberikan perkhidmatan
yang lebih berkualiti dan pada masa yang sama dapat membantu orang awam
untuk mendapat perkhidmatan yang terbaik dan memuaskan.
66 LAPORAN TAHUNAN 2014
Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia