Page 30 - Laporan Tahunan Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia 2015
P. 30
LAPORAN TAHUNAN 2015

BAB 01: LAPORAN KPK > SEKTOR PELANCONGAN

BAHAGIAN DASAR PELANCONGAN &
HUBUNGAN ANTARABANGSA

3.2 ASEAN TOURISM FORUM 2015 dan bertanggungjawab dalam membangunkan
pelancongan yang mampan, inklusif dan seimbang.
ASEAN Tourism Forum 2015 telah diadakan pada 22
hingga 26 Januari 2015 di Nay Pyi Taw, Myanmar. Selain itu, Menteri-Menteri Pelancongan ASEAN
Mesyuarat tersebut yang melibatkan kesemua juga telah mengalu-alukan dan menyokong
Negara ASEAN telah dihoskan oleh Ministry of inisiatif Malaysia untuk membangunkan saluran
Hotels and Tourism, Myanmar dengan tema TV pelancongan yang berfokuskan ASEAN –
“ASEAN-Tourism Towards Peace, Prosperity and “GOASEAN” untuk mempromosikan ASEAN
Partnership.” Delegasi Malaysia telah diketuai oleh sebagai one single tourism destination dan people
YBhg. Tan Sri Dr Ong Hong Peng, Ketua Setiausaha, centric ASEAN. Saluran televisyen digital ini akan
KPK. memaparkan destinasi-destinasi utama 10 buah
negara ASEAN termasuk Malaysia yang berasaskan
Pada tahun 2014, negara-negara ASEAN telah kepada segmen nature-based tourism, culture and
menerima sebanyak 97.2 juta pelancong asing heritage tourism, family fun, medical tourism, sports
yang menunjukkan pertumbuhan sebanyak 3% tourism dan business tourism. Bagi merancakkan
berbanding dengan tahun lepas. Tambahan pula, lagi GOASEAN, Menteri-menteri Pelancongan
pengoperasian ASEAN Open Skies Agreement ASEAN juga menyokong cadangan Malaysia untuk
telah membantu mengekalkan perjalanan intra- membangunkan ASEAN Tourism Packages (ATP)
ASEAN yang merupakan salah satu sumber utama yang merupakan kerjasama pintar dengan pihak
pertumbuhan pelancongan di rantau ini. Ia telah swasta.
merekodkan sebanyak 28.05 juta pelancong asing
atau 53% daripada jumlah pelancong antarabangsa ATF 2015 juga telah menyaksikan pelancaran laman
yang melawat negara-negara ASEAN. web ASEAN Tourism Security & Safety Guidelines
and Online Resource Centre (www.aseantssrc.
Dengan Pelan Strategik Pelancongan ASEAN (ATSP) org). Laman web ini mengandungi garis panduan,
2011-2015 yang akan berakhir, Menteri-menteri amalan terbaik dan latar belakang tentang amalan
Pelancongan ASEAN telah bersetuju bahawa perlu keselamatan berkaitan pelancongan.
dibangunkan ATSP 2016 – 2025 bagi menyambung
dan memperkukuhkan lagi usaha ASEAN untuk Di samping itu, acara sampingan ATF 2015, iaitu
menjadi satu destinasi pelancongan yang TRAVEX telah berjaya menarik seramai 300 pembeli
berkualiti dan mampu menawarkan pengalaman dan 905 penjual pakej-pakej pelancongan serta
ASEAN yang unik dan pelbagai serta komited 67 wakil media antarabangsa dan 57 wakil media
tempatan.
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35