Page 319 - Laporan Tahunan Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia 2015
P. 319
Kementerian Pelancongan
dan Kebudayaan Malaysia

BAB 03: LAPORAN AGENSI

LEMBAGA PENGGALAKAN
PELANCONGAN MALAYSIA

PENGENALAN
Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia atau Tourism Malaysia ialah
sebuah agensi di bawah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia.
Tourism Malaysia bertanggungjawab untuk mempromosikan Malaysia sebagai
destinasi pelancongan yang unggul di serata dunia. Sejak penubuhannya,
Tourism Malaysia telah berjaya mencapai matlamat penubuhannya dan kini
dianggap sebagai model Organisasi Pelancongan Kebangsaan (NTO) contoh di
rantau ini dan di peringkat antarabangsa.

Malaysia telah menyambut Tahun Melawat Malaysia (TMM) buat kali keempat pada 2014 dengan tema “Celebrating
1Malaysia Truly Asia.” Promosi negara diteruskan dengan penganjuran Tahun Festival Malaysia (MyFest) pada 2015
dengan tema “Endless Celebrations” yang menekankan kepada pelbagai festival yang disambut oleh masyarakat
yang berbilang bangsa. Kedua-dua kempen ini menjadi pemacu ke arah mencapai sasaran ketibaan seramai 36
juta pelancong dengan pendapatan pelancong sebanyak RM168 bilion pada 2020, berdasarkan Bidang Ekonomi
Utama Negara (NKEA).

316 - 317
   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324