Page 322 - Laporan Tahunan Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia 2015
P. 322
LAPORAN TAHUNAN 2015

BAB 03: LAPORAN AGENSI

LEMBAGA PENGGALAKAN
PELANCONGAN MALAYSIA

Secara purata perbelanjaan seorang pelancong antarabangsa (per kapita) telah meningkat sebanyak 2.4% iaitu
daripada RM2,624 pada tahun 2014 kepada RM2,687 pada tahun 2015. Purata tempoh inap pula telah menunjukkan
penurunan 1.1 malam daripada 6.6 malam pada tahun 2014 kepada 5.5 malam pada 2015. Purata tempoh inap
pelancong dari Asia Barat adalah yang paling lama iaitu 9.7 malam, berbanding dengan Eropah 7.5 malam, Amerika
selama 7.1 malam, Asia Selatan 7.1 malam, Asia Timur 5.9 malam dan ASEAN 4.6 malam.

Jadual Prestasi Ketibaan Pelancong Dari Negara-Negara ASEAN 2015

WARGANEGARA PERATUSAN PENINGKATAN/PENURUNAN
SINGAPURA -7.2
INDONESIA -1.4
THAILAND +3.4
BRUNEI -6.6
FILIPINA -10.3
VIETNAM -19.6
KEMBOJA +1.8
MYANMAR -30.2
LAOS -8.2

Sumber: Jabatan Imigresen Malaysia

Secara keseluruhan, pasaran ASEAN masih merupakan penyumbang utama ketibaan pelancong antarabangsa ke
Malaysia dengan syer sebanyak 74.4% walaupun mencatatkan penurunan seramai 19 juta orang pelancong pada
tahun 2015 berbanding dengan 20 juta orang pelancong pada tahun 2014. Singapura, Indonesia, Thailand, Brunei
dan Filipina merupakan lima pasaran utama dari rantau ASEAN.
   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327