Page 173 - Annual Report MOTAC 2016
P. 173
SEKTOR PENGURUSAN
Bahagian Pengurusan Maklumat
3. Sistem-Sistem Yang Telah Dibangunkan dan Ditingkatkan
Sepanjang tahun 2016, BPM melaksanakan pembangunan dan peningkatan sistem-sistem seperti berikut :
Bil. Nama Sistem Objektif Sistem Pengguna Sistem
1. Pembangunan Sistem aplikasi bagi membantu pemantauan proses Pemilik Sistem :
Sistem Check n Track permohonan dipelbagai peringkat pemprosesan Pusat Malaysia Rumah
permohonan dengan merekod pergerakan dan Keduaku (MM2H), Bahagian
tindakan yang diambil terhadap permohonan Pembangunan Industri
di setiap peringkat-peringkat pemprosesan
permohonan mengikut sasaran tempoh masa yang Pengguna Sistem :
ditetapkan. Orang Awam
2. Penambahbaikan Sistem yang bertujuan untuk memudahkan proses Pemilik Sistem:
Sistem Pelesenan permohonan dan pemprosesan lesen industri Bahagian Pelesenan
Industri Pelancongan pelancongan. Pelancongan
(SPIP)
Pengguna Sistem:
Orang Awam
3. Penambahbaikan Sistem Tempahan Online bagi Modul Tempahan Pemilik Sistem:
Sistem Tempahan Kenderaan Rasmi Jabatan dibangunkan bertujuan Bahagian Pentadbiran
Kenderaan untuk warga KPK membuat permohonan secara atas
talian dan juga bertujuan untuk menyelaras, menyelia Pengguna Sistem:
dan menguruskan tempahan kenderaan Jabatan secara Semua Bahagian/Unit KPK
lebih efisen dan cekap.
4. Pengurusan Aduan ICT KESIMPULAN
Sepanjang tahun 2016, aduan ICT yang diterima dan
Sepanjang tahun 2016, BPM berjaya mencapai objektif
diselesaikan oleh BPM adalah seperti berikut dan sasaran yang ditentukan walaupun pelbagai cabaran
dan halangan ditempuhi. Kejayaan ini dikecapi atas usaha
Bil. Kategori Aduan Jumlah pegawai dan kakitangan BPM dalam menyelesaikan
1. Aplikasi 438 tugasan-tugasan harian dengan penuh semangan dan
2. Perkakasan 614 dedikasi. Dengan ini, BPM berjanji akan meningkatkan mutu
3. Rangkaian 40 penyampaian perkhidmatan ICT dengan tekun, berdedikasi
4. Lain-Lain 60 dan berintegriti pada tahun hadapan.
1,152
Jumlah Besar
173KEMENTERIAN
PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN
MALAYSIA
Bahagian Pengurusan Maklumat
3. Sistem-Sistem Yang Telah Dibangunkan dan Ditingkatkan
Sepanjang tahun 2016, BPM melaksanakan pembangunan dan peningkatan sistem-sistem seperti berikut :
Bil. Nama Sistem Objektif Sistem Pengguna Sistem
1. Pembangunan Sistem aplikasi bagi membantu pemantauan proses Pemilik Sistem :
Sistem Check n Track permohonan dipelbagai peringkat pemprosesan Pusat Malaysia Rumah
permohonan dengan merekod pergerakan dan Keduaku (MM2H), Bahagian
tindakan yang diambil terhadap permohonan Pembangunan Industri
di setiap peringkat-peringkat pemprosesan
permohonan mengikut sasaran tempoh masa yang Pengguna Sistem :
ditetapkan. Orang Awam
2. Penambahbaikan Sistem yang bertujuan untuk memudahkan proses Pemilik Sistem:
Sistem Pelesenan permohonan dan pemprosesan lesen industri Bahagian Pelesenan
Industri Pelancongan pelancongan. Pelancongan
(SPIP)
Pengguna Sistem:
Orang Awam
3. Penambahbaikan Sistem Tempahan Online bagi Modul Tempahan Pemilik Sistem:
Sistem Tempahan Kenderaan Rasmi Jabatan dibangunkan bertujuan Bahagian Pentadbiran
Kenderaan untuk warga KPK membuat permohonan secara atas
talian dan juga bertujuan untuk menyelaras, menyelia Pengguna Sistem:
dan menguruskan tempahan kenderaan Jabatan secara Semua Bahagian/Unit KPK
lebih efisen dan cekap.
4. Pengurusan Aduan ICT KESIMPULAN
Sepanjang tahun 2016, aduan ICT yang diterima dan
Sepanjang tahun 2016, BPM berjaya mencapai objektif
diselesaikan oleh BPM adalah seperti berikut dan sasaran yang ditentukan walaupun pelbagai cabaran
dan halangan ditempuhi. Kejayaan ini dikecapi atas usaha
Bil. Kategori Aduan Jumlah pegawai dan kakitangan BPM dalam menyelesaikan
1. Aplikasi 438 tugasan-tugasan harian dengan penuh semangan dan
2. Perkakasan 614 dedikasi. Dengan ini, BPM berjanji akan meningkatkan mutu
3. Rangkaian 40 penyampaian perkhidmatan ICT dengan tekun, berdedikasi
4. Lain-Lain 60 dan berintegriti pada tahun hadapan.
1,152
Jumlah Besar
173KEMENTERIAN
PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN
MALAYSIA