Page 177 - Annual Report MOTAC 2016
P. 177
SEKTOR PENGURUSAN

Bahagian Pentadbiran

• Perkhidmatan Perpustakaan • Program Galakan Membaca

Perpustakaan KPK mempunyai struktur organisasi yang mengutamakan Pelbagai program galakan membaca telah berjaya dijalankan sepanjang
pelanggan dan sentiasa memastikan usaha untuk memperkasakan tahun 2016 untuk penglibatan warga kerja KPK. Selain objektif utama
penyampaian perkhidmatan perpustakaan dapat dilaksanakan dengan lebih program adalah untuk memupuk dan menyemai budaya minat membaca
tersusun dan kemas. Aspek kualiti penganjuran program galakan membaca dikalangan peserta, ia bertujuan ingin membentuk serta menyediakan modal
juga sentiasa ditambah baik dari semasa ke semasa bagi membentuk insan berkualiti yang inovatif, kreatif dan berdaya saing dengan berbekalkan
budaya membaca berprestasi tinggi dengan berasaskan nilai-nilai murni ilmu pengetahuan serta pembacaan maklumat melalui semua aktiviti ilmiah
dan memberikan impak pengetahuan kepada pelanggan. Pencapaian yang disediakan.
perkhidmatan perpustakaan bagi tahun 2016 telah menunjukkan peningkatan
dan tahap yang baik berdasarkan perkhidmatan teras yang diberikan Bil Program Tarikh
kepada pelanggan KPK dalam menyokong proses rujukan, penyelidikan, 07.01.2016
pembelajaran, pengajaran dan penerbitan. Berikut adalah jumlah pencapaian 1. Sesi Latihan Modul Koha Bersama PNM 18.01.2016
kepenggunaan perkhidmatan perpustakaan seperti merujuk di Jadual 1:
2. Lawatan dari Bahagian Khidmat Nasihat 15.02.2016
PERKARA TAHUN 2016 PNM 04.03.2016
Pengunjung perpustakaan 1495 orang
Pertanyaan maklumat/rujukan 238 pertanyaan 3. Gotong Royong Perpustakaan KPK 06.05.2016
1,180 naskah
Pinjaman bahan 933 naskah 4. Pelupusan Album Bergambar ke Arkib 10.05.2016
Pemulangan bahan 21 naskah Negara
Pinjaman Antara Perpustakaan (SPP/ILL) 07.06.2016
5. Serahan Bahan Bacaan Ke PNM
Jadual 1: Statistik Perbandingan Pencapaian Perkhidmatan Perpustakaan KPK Tahun 28.09.2016
2016 6. 13.10.2016

• Perkhidmatan Pinjaman Berkelompok Perbincangan sistem Winisis Bersama 16.11.2016
Perpustakaan Jabatan Perdana Menteri
Perkhidmatan Berkelompok merupakan perkhidmatan pinjaman bahan
bacaan yang disediakan oleh Perpustakaan Negara Malaysia kepada semua 7. Lawatan dari Bahagian Khidmat Nasihat
perpustakaan di bawah seliaannya yang memerlukan bekalan tambahan PNM
koleksi bacaan untuk pinjaman pengguna. Setiap tempoh pinjaman
perkhidmatan ini adalah dibenarkan meminjam sebanyak maksimum 8. Lawatan dari Bahagian Rangkaian PNM
empat ratus (400) naskah untuk selama tiga (3) bulan sekali sepanjang
tahun yang terdiri daripada pelbagai judul buku sama ada kategori fiksyen 9. Program “Jom Mendaftar Keahlian
dan bukan fiksyen. Bahan bacaan yang disediakan adalah kategori dewasa Perpustakaan KPK” Bil.1/2016
dan kanak-kanak telah membantu mempertingkatkan jumlah pengunjung
dan peminjaman bahan di Perpustakaan KPK sepanjang tahun 2016 seperti 10. Lawatan dari Nilai Universiti
merujuk di Jadual 2;
Unit Pengurusan Aset Alih

Menyelaras pengurusan aset alih di Kementerian ini yang melibatkan ruang
pejabat di YB Menteri, YB Timbalan Menteri, Ketua Setiausaha, Timbalan Ketua
Setiausaha (Kebudayaan), Timbalan Ketua Setiausaha (Pelancongan), Timbalan
Ketua Setiausaha (Pengurusan), Bahagian Pentadbiran, lobi, kafeteria, taska
dan dewan.

KATEGORI BAHAN TARIKH TEMPOH JUMLAH BAHAN
PINJAMAN KELOMPOK DIPINJAM
Dewasa
Kanak -kanak April-Disember 2016 538 naskah

April- Disember 2016 430 naskah

Jadual 2: Statistik Jumlah Bahan Pinjaman Berkelompok
Perpustakaan KPK Sepanjang Tahun 2016

177KEMENTERIAN

PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN
MALAYSIA
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182