Page 59 - Annual Report MOTAC 2016
P. 59
SEKTOR PELANCONGAN

Bahagian Pembangunan Industri

MALAYSIA INTERNATIONAL SHOE FESTIVAL 2016
Acara Malaysia International Shoe Festival (MISF) 2016 telah dianjurkan pada 29 April hingga 1 Mei 2016 di Putra World Trade Centre
(PWTC), Kuala Lumpur. MISF 2016 merupakan penganjuran kali ketujuh dan acara ini merupakan produk pelancongan niche Kementerian
Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia yang mempunyai kaitan yang rapat di antara industri pelancongan yang berasaskan membeli
belah dan fesyen. Berdasarkan kepada kajian dan soal selidik yang dijalankan, adalah dianggarkan sejumlah RM10 juta telah dijana kepada
ekonomi tempatan menerusi perbelanjaan para pelancong domestik dan antarabangsa yang mengunjungi acara ini seperti perbelanjaan
makanan dan minuman, membeli-belah, penginapan hotel serta pengangkutan darat sepanjang acara tersebut diadakan. Dari segi
kedatangan pengunjung pula, MISF 2016 telah berjaya menarik seramai 25,000 orang pengunjung domestik dan antarabangsa.
Pelancong antarabangsa yang mengunjungi acara adalah dari negara Singapura, Iran, Australia, United Kingdom, Amerika Syarikat,
Thailand, Nigeria, UAE, Indonesia, Jerman, Jepun, India, Korea, Pakistan, Jordan, China, Sri Lanka, Kanada, Rusia dan Kazakhstan.
Selain daripada itu, pulangan daripada nilai publisiti melalui pengiklanan majalah dan surat khabar, siaran radio dan televisyen,
media sosial, flyers, bunting dan billboard bagi penganjuran acara ini juga adalah tinggi iaitu dianggarkan sebanyak RM2.8 juta. Ini
juga telah mempromosikan Malaysia di seluruh dunia dan di pasaran domestik sebagai Shoe City of Asia.

59KEMENTERIAN

PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN
MALAYSIA
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64