Page 311 - Laporan Tahunan 2013 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 311
Laporan Agensi Di Bawah KPK Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia ( Tourism Malaysia )
PENGIKLANAN Kempen pengiklanan ad-hoc yang telah
dilaksanakan adalah seperti ‘Taxi Wrap’ di
Sepanjang tahun 2013 pelbagai aktiviti Yokohama, Tokyo, Hokaido, Nagoya, Osaka,
pengiklanan dilaksanakan mengikut jadual Fukuoka dan Kobe. Peluang pengiklanan eksklusif
media tahunan yang telah dirancang pada awal ini ditawarkan kepada Tourism Malaysia sahaja.
tahun. Jumlah purata golongan sasaran yang
telah dicapai melalui kepelbagaian kempen Kempen pengiklanan taktikal ialah kempen yang
diperingkat antarabangsa dan domestik adalah dijalankan dengan kerjasama pihak industri
lebih 383 juta (pembaca media cetak), 513 juta seperti agensi-agesi pelancongan, syarikat
(pembaca media elektronik), 1 billion (penonton penerbangan tempatan/antarangbangsa dan
media paparan luar) dan 1 billion capaian (media hotel/resort di pasaran-pasaran luar negara.
pasaran digital). Pada tahun 2013, tumpuan Pada tahun 2013 lebih 120 kempen pengiklanan
diberikan pada aktiviti pengiklanan dalam talian taktikal telah dilaksanakan di peringkat
selari dengan perubahan trend secara global. antarabangsa.
Kempen Pengiklanan Global di seluruh dunia Pada tahun 2013 Tourism Malaysia telah diberikan
pada 2013 telah dilaksanakan menerusi 14 saluran peruntukan tambahan oleh PEMANDU melalui
utama televisyen satelit iaitu CNN, National program NKEA untuk melaksanakan kempen
Geography, Sky News, STAR TV, BBC Worldwide, pengiklanan digital secara agresif sejajar dengan
Discovery Network Asia, Phoenix, Euro Sport, AXN perkembangan teknologi maklumat di peringkat
Asia, History, AXN Japan, ESPN/Fox Sport, CCTV tempatan dan antarabangsa.
dan FOX Network.
Bagi memperkukuhkan dan meningkatkan imej
Selain daripada pembelian spot, saluran- Malaysia sebagai destinasi percutian mewah,
saluran televisyen utama seperti National penjenamaan Malaysia melalui sokongan untuk
Geography, Discovery Network, AXN Japan dan acara-acara berprofil tinggi telah dilaksanakan.
BBC telah menerbit dan memaparkan publisiti Antara acara berprestij yang membabitkan
mengenai Malaysia dalam bentuk penayangan kolaborasi Tourism Malaysia sepanjang 2013
dokumentari, liputan khas dan temuramah. ialah Islamic Fashion Festival 2013, World Cup Asia
Paintball, Sultan Ahmad Shah Eco Challenge dan
Pada tahun 2013, Bahagian ini menerima SAS International Eco-Challenge Pulau Tioman.
beberapa peluang pengiklanan yang ditawarkan
terus oleh pihak media untuk mempergiatkan
kempen pengiklanan di Negara-negara pasaran
utama seperti di Jepun, Timur Russia, China dan
Taiwan.
307
PENGIKLANAN Kempen pengiklanan ad-hoc yang telah
dilaksanakan adalah seperti ‘Taxi Wrap’ di
Sepanjang tahun 2013 pelbagai aktiviti Yokohama, Tokyo, Hokaido, Nagoya, Osaka,
pengiklanan dilaksanakan mengikut jadual Fukuoka dan Kobe. Peluang pengiklanan eksklusif
media tahunan yang telah dirancang pada awal ini ditawarkan kepada Tourism Malaysia sahaja.
tahun. Jumlah purata golongan sasaran yang
telah dicapai melalui kepelbagaian kempen Kempen pengiklanan taktikal ialah kempen yang
diperingkat antarabangsa dan domestik adalah dijalankan dengan kerjasama pihak industri
lebih 383 juta (pembaca media cetak), 513 juta seperti agensi-agesi pelancongan, syarikat
(pembaca media elektronik), 1 billion (penonton penerbangan tempatan/antarangbangsa dan
media paparan luar) dan 1 billion capaian (media hotel/resort di pasaran-pasaran luar negara.
pasaran digital). Pada tahun 2013, tumpuan Pada tahun 2013 lebih 120 kempen pengiklanan
diberikan pada aktiviti pengiklanan dalam talian taktikal telah dilaksanakan di peringkat
selari dengan perubahan trend secara global. antarabangsa.
Kempen Pengiklanan Global di seluruh dunia Pada tahun 2013 Tourism Malaysia telah diberikan
pada 2013 telah dilaksanakan menerusi 14 saluran peruntukan tambahan oleh PEMANDU melalui
utama televisyen satelit iaitu CNN, National program NKEA untuk melaksanakan kempen
Geography, Sky News, STAR TV, BBC Worldwide, pengiklanan digital secara agresif sejajar dengan
Discovery Network Asia, Phoenix, Euro Sport, AXN perkembangan teknologi maklumat di peringkat
Asia, History, AXN Japan, ESPN/Fox Sport, CCTV tempatan dan antarabangsa.
dan FOX Network.
Bagi memperkukuhkan dan meningkatkan imej
Selain daripada pembelian spot, saluran- Malaysia sebagai destinasi percutian mewah,
saluran televisyen utama seperti National penjenamaan Malaysia melalui sokongan untuk
Geography, Discovery Network, AXN Japan dan acara-acara berprofil tinggi telah dilaksanakan.
BBC telah menerbit dan memaparkan publisiti Antara acara berprestij yang membabitkan
mengenai Malaysia dalam bentuk penayangan kolaborasi Tourism Malaysia sepanjang 2013
dokumentari, liputan khas dan temuramah. ialah Islamic Fashion Festival 2013, World Cup Asia
Paintball, Sultan Ahmad Shah Eco Challenge dan
Pada tahun 2013, Bahagian ini menerima SAS International Eco-Challenge Pulau Tioman.
beberapa peluang pengiklanan yang ditawarkan
terus oleh pihak media untuk mempergiatkan
kempen pengiklanan di Negara-negara pasaran
utama seperti di Jepun, Timur Russia, China dan
Taiwan.
307