Page 306 - Laporan Tahunan 2013 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 306
LAPORAN TAHUNAN 2013
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia

PASARAN ASIA SELATAN/ ASIA BARAT & AFRIKA Aktiviti-aktiviti Promosi

Pada tahun 2013, jumlah ketibaan pelancong dari Bahagian ini telah melaksanakan aktiviti-
pasaran ini ke Malaysia adalah seramai 1,424,597 aktiviti promosi bertujuan meningkatkan jumlah
pelancong. Ini adalah penurunan sebanyak -1.9% ketibaan pelancong dari pasaran ini antaranya
berbanding tahun 2012 yang menerima 1,451,967 ialah Misi Galakan Pelancongan ke India dan
pelancong. Walaubagaimanapun, pasaran SATTE 2013 dari 8 - 18 Januari 2013, penyertaan
ini telah menjana pendapatan pelancongan dalam program promosi bersama Air Mauritius
sebanyak RM 5.51 bilion pada tahun 2013 dan Airport Cities World Conference & Exhibition
berbanding RM 5.43 bilion pada tahun 2012, di Johannesburg, Afrika Selatan dari 23 – 30
peningkatan sebanyak 1.3%. Jumlah purata April 2013, Arabian Travel Market (ATM) 2013 dan
tempoh menginap bagi pasaran Asia Selatan Lawatan Pasca ke Arabian Travel Market (ATM)
adalah 6.6 malam pada 2013 iaitu sama seperti 2013 ke Oman dan Kuwait dari 4 – 15 Mei 2013,
tahun 2012, pasaran Asia Barat 8.3 malam Promosi Kebudayaan Malaysia di Sri Lanka:
berbanding 8.1 malam dalam tahun 2012 dan The Chartered Institute of Logistic & Transport
pasaran Afrika Selatan 9 malam berbanding 8.5 (CILT) - 4 Jun 2013 dan Learnium International
malam dalam tahun 2012. Dari segi pencapaian School Colombo – 6 Jun 2013, perasmian Tahun
mengikut pasaran, pasaran Asia Selatan Melawat Malaysia 2014 dan penerbangan
telah menerima seramai 1,077,687 pelancong semula Malaysia Airlines ke Dubai sempena Hari
iaitu kenaikan sebanyak 1.9 %. Pasaran Asia Kemerdekaan Malaysia yang ke 56, Pelancaran
Barat pula, telah menurun sebanyak -12.% Album Bollywood “Tum Mile” di Mumbai Sempena
iaitu seramai 324,437 pelancong berbanding Tahun Melawat Malaysia 2014, India International
370,535 pelancong pada tahun 2012. Pasaran Travel Mart (IITM), 19 – 21 Julai 2013 dan penyertaan
Afrika Selatan telah menurun sebanyak -4.9% dalam pameran bersempena National Boat
iaitu seramai 22,473 pelancong berbanding Show & Dive Expo 2013 di Johannesburg, Afrika
23,635 pelancong pada tahun 2012. Penurunan Selatan. Bagi menambah impak promosi tahun
ketibaan pelancong dari pasaran Afrika Selatan 2013, pejabat Tourism Malaysia luar negara di
telah bermula sejak tahun 2012 dan antaranya bawah seliaan Bahagian ini telah mengadakan
berpunca daripada pemberhentian penerbangan 9 kempen taktikal bersama dengan syarikat
terus oleh syarikat Malaysia Airlines pada awal penerbangan dan agensi pelancongan.
tahun tersebut.

302
   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311