Page 304 - Laporan Tahunan 2013 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 304
LAPORAN TAHUNAN 2013
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia
PROMOSI
ANTARABANGSA
PASARAN AMERIKA, EROPAH DAN OCEANIA
Pasaran Amerika, Eropah dan Oceania telah menyumbang sebanyak 2,199,557 juta ketibaan
pelancong pada tahun 2013 berbanding 2,102,759 juta pada tahun 2012. Peningkatan sebanyak
17.3% adalah hasil daripada usaha promosi gigih dimana ianya telah menjana pendapatan
pelancongan sebanyak RM 8.1 billion pada tahun 2013 berbanding RM 7.1 bilion pada tahun
2012. Pejabat-pejabat Tourism Malaysia di bawah seliaan Bahagian ini yang berada secara
strategik di Amerika Syarikat, United Kingdom, Kanada, Itali, Perancis, Jerman, Sweden, Belanda,
Rusia, Turki, Australia dan New Zealand terus mempergiatkan promosi bagi meningkatkan lagi
ketibaan pelancong ke Malaysia walaupun dalam suasana kegawatan ekonomi dunia dan
pesaingan yang sengit dari negara-negara yang menyasarkan pelancongan sebagai penjana
ekonomi.
Aktiviti-aktiviti Promosi
Antara aktiviti promosi yang dilaksanakan sepanjang tahun 2013 di pasaran adalah seperti
yang berikut:
300
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia
PROMOSI
ANTARABANGSA
PASARAN AMERIKA, EROPAH DAN OCEANIA
Pasaran Amerika, Eropah dan Oceania telah menyumbang sebanyak 2,199,557 juta ketibaan
pelancong pada tahun 2013 berbanding 2,102,759 juta pada tahun 2012. Peningkatan sebanyak
17.3% adalah hasil daripada usaha promosi gigih dimana ianya telah menjana pendapatan
pelancongan sebanyak RM 8.1 billion pada tahun 2013 berbanding RM 7.1 bilion pada tahun
2012. Pejabat-pejabat Tourism Malaysia di bawah seliaan Bahagian ini yang berada secara
strategik di Amerika Syarikat, United Kingdom, Kanada, Itali, Perancis, Jerman, Sweden, Belanda,
Rusia, Turki, Australia dan New Zealand terus mempergiatkan promosi bagi meningkatkan lagi
ketibaan pelancong ke Malaysia walaupun dalam suasana kegawatan ekonomi dunia dan
pesaingan yang sengit dari negara-negara yang menyasarkan pelancongan sebagai penjana
ekonomi.
Aktiviti-aktiviti Promosi
Antara aktiviti promosi yang dilaksanakan sepanjang tahun 2013 di pasaran adalah seperti
yang berikut:
300