Page 307 - Laporan Tahunan 2013 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 307
Laporan Agensi Di Bawah KPK Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia ( Tourism Malaysia )
PASARAN ASIA TENGGARA Bahagian Asia Tenggara telah turut menyertai
pelbagai pameran serta ekspo pelancongan
Pada tahun 2013, jumlah pelancong dari antarabangsa melalui pejabat-pejabat luar
pasaran ASEAN yang berkunjung ke Malaysia negeri. Antaranya ialah Vietnam International
telah meningkat sebanyak 1.6% dimana jumlah Travel Mart di Hanoi, Vietnam, International
ketibaan pada tahun 2013 adalah berjumlah Travel Expo (ITE) HCM 2013 di Saigon, Vietnam,
19,105,915 berbanding dengan 18,809,736 pada Philippines Travel Agents Association (PTAA)
tahun sebelumnya manakala pendapatan Travel & Tour Expo, di Manila, Filipina dan
pelancongan dari pasaran Asia Tenggara Travel Madness Expo (TME) di Filipina. Pejabat-
mencatat peningkatan sebanyak 5.2% iaitu pejabat Tourism Malaysia di Asia Tenggara juga
RM42.56 bilion berbanding dengan pendapatan telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan
pada tahun sebelumnya iaitu RM40.44 bilion. beberapa aktiviti lain seperti 1MYES Activation
Jumlah purata tempoh tinggal bagi pasaran Program di Saigon, Vietnam, Malaysia 4U Travel
Asia Tenggara secara keseluruhannya ialah 5.8 Fair di Manila, Filipina dan Malaysia Travel Fair
malam merosot sebanyak 0.2% berbanding 2013 (Series II) di Singapura.
dengan 6.0 malam pada tahun 2012.
Sebanyak 21 seminar dan bengkel berlandaskan
Aktiviti-Aktiviti Promosi konsep Travel Mart dilaksanakan oleh enam
pejabat luar negara pada tahun 2013.
Bahagian ini melalui pejabat-pejabat Tourism
Malaysia luar negara yang berada di bawah Bahagian Asia Tenggara melalui pejabat-pejabat
seliaannya telah melaksanakan program berupa luar negeri turut menghantar wakil-wakil agensi
“Roadshow” bagi mempromosikan kempen TMM pelancongan dan media yang keseluruhannya
2014 di pasaran masing-masing. Di samping berjumlah 408 orang peserta untuk menghadiri
itu, program-program promosi lain turut program Mega Fam sepanjang tahun 2013.
diperkuatkan. Sebagai contoh, pejabat Tourism
Malaysia Singapura menjayakan Misi Jualan Pada tahun 2013 Bahagian Asia Tenggara (Ibu
“Let’s Go to Kelantan, Malaysia by Firefly”. Pejabat) telah menganjurkan satu program khas
iaitu ASEAN Explore Quest 2013. Di samping itu
Bahagian juga telah mengambil bahagian dalam
Forum Pelancongan ASEAN 2013 (ATF 2013) dan
Ekspo Pelancongan (TRAVEX) 2013.
303
PASARAN ASIA TENGGARA Bahagian Asia Tenggara telah turut menyertai
pelbagai pameran serta ekspo pelancongan
Pada tahun 2013, jumlah pelancong dari antarabangsa melalui pejabat-pejabat luar
pasaran ASEAN yang berkunjung ke Malaysia negeri. Antaranya ialah Vietnam International
telah meningkat sebanyak 1.6% dimana jumlah Travel Mart di Hanoi, Vietnam, International
ketibaan pada tahun 2013 adalah berjumlah Travel Expo (ITE) HCM 2013 di Saigon, Vietnam,
19,105,915 berbanding dengan 18,809,736 pada Philippines Travel Agents Association (PTAA)
tahun sebelumnya manakala pendapatan Travel & Tour Expo, di Manila, Filipina dan
pelancongan dari pasaran Asia Tenggara Travel Madness Expo (TME) di Filipina. Pejabat-
mencatat peningkatan sebanyak 5.2% iaitu pejabat Tourism Malaysia di Asia Tenggara juga
RM42.56 bilion berbanding dengan pendapatan telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan
pada tahun sebelumnya iaitu RM40.44 bilion. beberapa aktiviti lain seperti 1MYES Activation
Jumlah purata tempoh tinggal bagi pasaran Program di Saigon, Vietnam, Malaysia 4U Travel
Asia Tenggara secara keseluruhannya ialah 5.8 Fair di Manila, Filipina dan Malaysia Travel Fair
malam merosot sebanyak 0.2% berbanding 2013 (Series II) di Singapura.
dengan 6.0 malam pada tahun 2012.
Sebanyak 21 seminar dan bengkel berlandaskan
Aktiviti-Aktiviti Promosi konsep Travel Mart dilaksanakan oleh enam
pejabat luar negara pada tahun 2013.
Bahagian ini melalui pejabat-pejabat Tourism
Malaysia luar negara yang berada di bawah Bahagian Asia Tenggara melalui pejabat-pejabat
seliaannya telah melaksanakan program berupa luar negeri turut menghantar wakil-wakil agensi
“Roadshow” bagi mempromosikan kempen TMM pelancongan dan media yang keseluruhannya
2014 di pasaran masing-masing. Di samping berjumlah 408 orang peserta untuk menghadiri
itu, program-program promosi lain turut program Mega Fam sepanjang tahun 2013.
diperkuatkan. Sebagai contoh, pejabat Tourism
Malaysia Singapura menjayakan Misi Jualan Pada tahun 2013 Bahagian Asia Tenggara (Ibu
“Let’s Go to Kelantan, Malaysia by Firefly”. Pejabat) telah menganjurkan satu program khas
iaitu ASEAN Explore Quest 2013. Di samping itu
Bahagian juga telah mengambil bahagian dalam
Forum Pelancongan ASEAN 2013 (ATF 2013) dan
Ekspo Pelancongan (TRAVEX) 2013.
303