Page 164 - Laporan Tahunan 2014 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 164
CAWANGAN PENGURUSAN
REKOD DAN PERPUSTAKAAN
Seksyen Pengurusan Rekod
Fungsi Seksyen Pengurusan Rekod adalah seperti berikut:
• Menguruskan rekod kementerian meliputi sistem pengkelasan fail, amalan
dan prosedur registri, penyediaan Jadual Pelupusan Rekod Fungsian,
pelupusan rekod, pemindahan rekod dan latihan pengurusan rekod.
• Menguruskan pembukaan fail-fail housekeeping dan fungsian mengikut
sistem pengkelasan yang telah ditetapkan oleh Arkib Negara termasuk
pergerakan, penyenggaraan, penyimpanan, pemeliharaan dan penutupan
fail.
• Membuat penilaian bagi rekod kementerian berdasarkan nilai primari dan
sekunder untuk tujuan simpanan, pelupusan atau pemindahan ke Arkib
Negara.
• Memberi khidmat nasihat kepada Jabatan/Agensi/Pejabat Negeri di
bawah kementerian berkenaan pengurusan rekod.
• Mengadakan lawatan naziran di Jabatan/Agensi bagi memastikan
pematuhan kepada prosedur dan piawaian pengurusan rekod.
• Memantau pelaksanaan DDMS di kementerian.
Projek Digital Document Management System (DDMS)
Projek Digital Document Management System (DDMS) merupakan salah satu
inisiatif kerajaan di bawah Entry Points Projects (EPP) e-Government iaitu
pelaksanaan kerajaan tanpa kertas (Paperless Government). Projek ini akan
dilaksanakan secara berperingkat di seluruh sektor awam bermula tahun 2014.
Ia bertujuan untuk mempertingkatkan penyampaian perkhidmatan dan capaian
rekod dalam persekitaran elektronik serta ketelusan perkhidmatan kerajaan
melalui penggunaan teknologi ICT.
160 LAPORAN TAHUNAN 2014
Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia
REKOD DAN PERPUSTAKAAN
Seksyen Pengurusan Rekod
Fungsi Seksyen Pengurusan Rekod adalah seperti berikut:
• Menguruskan rekod kementerian meliputi sistem pengkelasan fail, amalan
dan prosedur registri, penyediaan Jadual Pelupusan Rekod Fungsian,
pelupusan rekod, pemindahan rekod dan latihan pengurusan rekod.
• Menguruskan pembukaan fail-fail housekeeping dan fungsian mengikut
sistem pengkelasan yang telah ditetapkan oleh Arkib Negara termasuk
pergerakan, penyenggaraan, penyimpanan, pemeliharaan dan penutupan
fail.
• Membuat penilaian bagi rekod kementerian berdasarkan nilai primari dan
sekunder untuk tujuan simpanan, pelupusan atau pemindahan ke Arkib
Negara.
• Memberi khidmat nasihat kepada Jabatan/Agensi/Pejabat Negeri di
bawah kementerian berkenaan pengurusan rekod.
• Mengadakan lawatan naziran di Jabatan/Agensi bagi memastikan
pematuhan kepada prosedur dan piawaian pengurusan rekod.
• Memantau pelaksanaan DDMS di kementerian.
Projek Digital Document Management System (DDMS)
Projek Digital Document Management System (DDMS) merupakan salah satu
inisiatif kerajaan di bawah Entry Points Projects (EPP) e-Government iaitu
pelaksanaan kerajaan tanpa kertas (Paperless Government). Projek ini akan
dilaksanakan secara berperingkat di seluruh sektor awam bermula tahun 2014.
Ia bertujuan untuk mempertingkatkan penyampaian perkhidmatan dan capaian
rekod dalam persekitaran elektronik serta ketelusan perkhidmatan kerajaan
melalui penggunaan teknologi ICT.
160 LAPORAN TAHUNAN 2014
Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia