Page 377 - Laporan Tahunan 2014 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 377
PENGIKLANAN capaian menerusi pengiklanan digital di
peringkat pasaran.
Bahagian ini bertanggungjawab untuk
menyelaras kempen pengiklanan berdasarkan Dalam tahun 2014, kempen pengiklanan
pelan promosi dan aktiviti-aktiviti Tourism global telah dijalankan menerusi 21 saluran
Malaysia. Pada tahun 2014, kempen utama televisyen satelit dan ia telah berjaya
pengiklanan di peringkat global dan domestik menarik seramai 3.996 bilion penonton di
ditumpukan kepada kempen promosi Tahun seluruh dunia. National Geographic Channel
Melawat Malaysia 2014. telah menerbitkan tiga vignette 30 saat
setiap satu berkenaan Taman Negeri Royal
Kempen pengiklanan di pasaran-pasarantelah Belum (Nick Baker’s Eco Malaysia) dan satu
dilaksanakan oleh lima agensi pengiklanan vignette berkenaan negeri Kelantan bertajuk
yang dilantik untuk meningkatkan kesedaran, Exploring Malaysia with Nick Saxon. Kempen
menarik minat dan sekaligus memilih Malaysia pengiklanan global juga turut dijalankan
sebagai destinasi pelancongan pilihan untuk melalui pengiklanan di 30 In-flight Magazine.
dilawati terutamanya bersempena dengan
Tahun Melawat Malaysia 2014. Strategi
kempen pengiklanan tahunan dibuat
berdasarkan kepada kehendak dan keperluan
pasaran yang disasarkan.

Untuk pasaran domestik, kempen pengiklanan
dijalankan dengan menerapkan mesej
“Hayatilah 1Malaysiaku” dalam kalangan
rakyat tempatan agar mereka dapat memberi
layanan yang terbaik kepada para pelancong
antarabangsa yang mengunjungi Malaysia
bersempena dengan TMM 2014.

Jumlah capaian menerusi kepelbagaian
kempen pengiklanan di pasaran yang
dijalankan menerusi medium pengiklanan
utama adalah melebihi 383 juta pembaca
(media cetak), 513 juta pendengar/ penonton
(media elektronik), satu bilion penonton bagi
pengiklanan luaran serta melebihi 1 bilion

LAPORAN AGENSI DI BAWAH KPK 373
Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia ( Tourism Malaysia )
   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382