Page 378 - Laporan Tahunan 2014 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 378
Bagi memastikan kempen pengiklanan yang Menerusi kempen pengiklanan taktikal, pakej-
dijalankan oleh Tourism Malaysia sejajar pakej yang bernilai lebih daripada RM228
dengantrend pengiklanan semasa, penekanan juta telah berjaya dijual hasil kerjasama
telah diberikan kepada kempen pengiklanan Pejabat-Pejabat Tourism Malaysia Luar
digital secara global, khususnya kepada Negara dengan pihak industri seperti agensi-
pengiklanan dalam talian, Search Engine agensi pelancongan, syarikat penerbangan
Optimization (SEO), Search Engine Marketing tempatan/antarangbangsa dan hotel/resort
(SEM), media sosial seperti Facebook, Twitter, di pasaran Asia Tenggara, Asia Selatan, Asia
YouTube, Instagram dan Blogs. Utara, Asia Timur, Eropah serta Oceania. Ini
menunjukkan pulangan (ROI) sebanyak 119.68
Dalam mempergiatkan lagi kempen kali berbanding dengan jumlah yang telah
pengiklanan di pasaran utama seperti dibelanjakan bagi membangunkan pakej-
di Jepun, Timur Rusia, China, Taiwan dan pakej berkenaan.
Australia, Bahagian telah menjalankan
kempen pengiklanan ad hoc yang ditawarkan Tourism Malaysia dan Firefly turut
secara terus oleh pemilik-pemilik media. bekerjasama untuk mempromosikan TMM
2014 menerusi paparan logo TMM 2014 pada
badan dan bahagian dalam 12 buah pesawat
Firefly jenis ATR 72-600.

Menerusi video Malaysia Truly Asia – The
Essence of Asia, Tourism Malaysia telah
menerima empat pengiktirafan pengiklanan
di peringkat antarabangsa iaitu 2014 PATA
Gold Award untuk Promotional Travel Video
di bawah kategori Marketing Media, Bronze
Medal dalam kategori Music Video di
35th Annual Telly Awards, Ecotourism and
Responsible Travel Award di 3rd Deauville
Green Awards International Film Festival dan
1st prize Country Category di 13th International
Tourism Film dan Media Competition The
Golden City Gate 2014 Awards.

374 LAPORAN TAHUNAN 2014
Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia
   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383