Page 158 - Laporan Tahunan Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia 2015
P. 158
LAPORAN TAHUNAN 2015

BAB 01: LAPORAN KPK > SEKTOR PENGURUSAN

BAHAGIAN PENTADBIRAN

3. Seksyen Perpustakaan

Perpustakaan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia sentiasa berperanan menjadi sebuah
pusat pemantapan ilmu bacaan berilmiah yang menjadi penghubung utama antara rangkaian maklumat
dengan pelanggan. Pelbagai koleksi bahan bacaan, kemudahan dan perkhidmatan perpustakaan berasaskan
maklumat telah disediakan bagi mewujudkan suasana keilmuan yang sihat untuk dimanfaatkan oleh pelanggan
dan masyarakat luar Kementerian.

• Perkhidmatan Perpustakaan

Pencapaian perkhidmatan perpustakaan bagi tahun 2015 telah menunjukkan peningkatan dan tahap yang
baik berdasarkan perkhidmatan teras yang diberikan kepada pelanggan KPK dalam menyokong proses
rujukan, penyelidikan, pembelajaran, pengajaran dan penerbitan. Berikut adalah jumlah pencapaian
kepenggunaan perkhidmatan perpustakaan seperti merujuk di Jadual 1;

PERKARA TAHUN 2014 TAHUN 2015
Pengunjung perpustakaan 2000 orang 2520 orang
Pertanyaan maklumat/rujukan 1021 pertanyaan 2155 pertanyaan
Rujukan bahan bacaan 2100 naskah 2119 naskah
Pinjaman bahan 1500 naskah 2831 naskah
Pemulangan bahan 1400 naskah
Peminjam mengikut semua kategori (termasuk P&P dan Sokongan) - 650 orang
Pinjaman Antara Perpustakaan (SPP/ILL) - 20 naskah
25 naskah

Jadual 1: Statistik Perbandingan Pencapaian Perkhidmatan Perpustakaan KPK Tahun 2015 & 2014
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163