Page 162 - Laporan Tahunan Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia 2015
P. 162
LAPORAN TAHUNAN 2015

BAB 01: LAPORAN KPK > SEKTOR PENGURUSAN

BAHAGIAN PENTADBIRAN

Sistem Pengurusan Kualiti dari bahagian/ • K ementerian pada tahun ini telah melalui fasa

jabatan atau unit berkaitan termasuk Penilaian Penarafan Bintang (Star Rating) yang

pencapaian objektif SPK, Non-Conformity dijalankan selama 2 hari mulai 21 September

Report (Laporan ketidakakuran), Penemuan 2015 hingga 22 September 2015. Sementara

Audit, maklumbalas pelanggan, dan lain-lain Penilaian Penarafan Bintang Pengurusan

serta mengatur program audit dalam dan Rekod pula telah diadakan pada 16 Disember

membantu pelaksanaan audit pematuhan. 2015 meliputi prosedur

• K ementerian ini telah berjaya mendapat

pensijilan semula SPK MS ISO 9001:2008 bagi CAWANGAN PENGURUSAN AM, PENYELENGGARAAN,
tempoh tiga tahun iaitu tahun 2015 hingga KESELAMATAN DAN URUSETIA PEJABAT DI NEGERI
2018, semasa audit dijalankan pada 29-30

Januari 2015. 1. Unit Pengurusan Am

• Seksyen ini juga bertanggungjawab
untuk melaksanakan program Kumpulan Antara peranan utama Unit Pengurusan Am adalah
dalam
Inovatif & Kreatif (KIK) di Kementerian. KIK

adalah sekumpulan kecil pekerja daripada
unit kerja yang sama atau melintasi • Merancang, mengurus, memantau dan
menyelaras hal-hal berkaitan urusan
jabatan, bermesyuarat secara tetap untuk
perjanjian sewaan kontrak perkhidmatan
mengenalpasti, memilih dan menganalisis
dan pemantauan prestasi kontraktor
masalah yang berkaitan dengan kerja dan
yang menawarkan kontrak perkhidmatan
mengemukakan cadangan penyelesaian
pembersihan di Blok A Bangunan Sultan Abdul
kepada pihak pengurusan untuk pertimbangan
Samad (BSAS) Kuala Lumpur, mesin penyalin,
dan keputusan pihak pengurusan serta
gubahan bunga segar, penyaman udara
melaksanakan keputusan tersebut setelah
automatik dan pokok hidup berpasu;
dipersetujui.

• Seksyen ini juga turut serta dalam sesi Penilaian • M emastikan permohonan peruntukan tahunan
Bahagian Pentadbiran adalah mencukupi bagi
Penarafan Bintang (Star Rating) oleh MAMPU
membolehkan semua tuntutan bayaran bil
di Kementerian. Penilaian Penarafan Bintang
samada bil utiliti, bayaran perjanjian sewaan,
yang diterajui oleh MAMPU ini merupakan
bayaran kontrak perkhidmatan dan lain-lain
satu mekasnisme untuk menilai dan mengukur
bil perkhidmatan dijelaskan dalam tempoh
prestasi penyampaian perkhimatan dalam
yang ditetapkan; dan
kalangan agensi-agensi Sektor Awam. Objektif

Penilaian Penarafan Bintang ini dilaksanakan • M enguruskan hal-hal berkaitan dengan tanah
adalah untuk menilai dan mengukur prestasi milik Kementerian (jika berkaitan).
agensi Sektor Awam berfokuskan keberhasilan,

berorientasi pelanggan dan berlandaskan

aspirasi stakeholders, memperkasakan

elemen Transformasi dan Inovasi sebagai

budaya kecemerlangan agensi dan memberi

pengiktirafan secara formal kepada agensi-

agensi cemerlang.
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167