Page 333 - Laporan Tahunan Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia 2015
P. 333
Kementerian Pelancongan
dan Kebudayaan Malaysia

Pejabat-pejabat Tourism Malaysia Negeri telah 3. Bahan Sokongan Promosi
mengendalikan sebanyak 111 program lawatan
suaikenal bersama agensi pelancongan dan wakil Tourism Malaysia telah menghasilkan sejumlah
media termasuk blogger ke seluruh negara untuk 2.311 juta unit bahan kolateral, bahan pameran dan
memperkenalkan produk-produk pelancongan cenderamata yang digunakan untuk menyokong
terbaru serta pengemaskinian maklumat produk- aktiviti pemasaran bagi kempen MyFest 2015 dan
produk pelancongan sedia ada. persediaan bagi kempen promosi untuk tahun 2016.
Daripada jumlah tersebut, sebanyak 55 jenis bahan
Tourism Malaysia turut bertanggungjawab kolateral dengan kuantiti 838,500 unit adalah
mengenalpasti produk-produk pelancongan yang untuk kempen MyFest 2015 dan 38 jenis bahan
berpotensi untuk dipakejkan dengan kerjasama kolateral dengan kuantiti 1.472 juta unit adalah
pemain industri dan dipasarkan kepada pelancong untuk kempen MTA 2016.
domestik serta pelancong antarabangsa yang
berada di Malaysia. Antara pakej y a n g t e l a h Salah satu kreatif bahan promosi Tourism Malaysia
dibangunkan adalah CC1M 1001 Packages, Discover iaitu “Wayang Kulit”, telah memenangi tempat
Malaysia by Bicycle dan Pakej EduTourism 101. pertama Das Goldene Stadttor bersempena
dengan 14th International Tourism Film and
Sempena MyFest yang berlangsung pada 2015, Multimedia Competition di Golden City Gate semasa
antara aktiviti promosi yang telah dijalankan Internationale Tourismus-Börse (ITB) 2015, Berlin,
oleh pejabat Tourism Malaysia negeri untuk Jerman.
meningkatkan kesedaran masyarakat terhadap
kempen tersebut adalah Majlis Pelancaran Pelekat
Kenderaan Tahun Festival Malaysia 2015 Peringkat
Negeri Sabah, Negeri Sembilan Food Trail 2015@
Kuala Pilah dan Seminar Pembangunan Pakej
Domestik 2015.

330 - 331
   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338