Page 57 - Laporan Tahunan Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia 2015
P. 57
Kementerian Pelancongan
dan Kebudayaan Malaysia

BAB 01: LAPORAN KPK > SEKTOR PELANCONGAN

BAHAGIAN PELESENAN PELANCONGAN

PENGENALAN DAN FUNGSI

Bahagian Pelesenan yang telah diwujudkan sejak 1 April 2001 dan kini telah
dikenali sebagai Bahagian Pelesenan Pelancongan mulai tahun 2011 selaras
dengan Pelaksanaan Transformasi Kerajaan, dalam usaha untuk meningkatkan
penyampaian perkhidmatan kepada para pelanggan demi memajukan Industri
Pelancongan di Malaysia. Bahagian ini telah dipertanggungjawabkan untuk
mengawalselia aktiviti-aktiviti pelesenan dan penguatkuasaan di bawah Akta
Industri Pelancongan (AIP) 1992 dan Akta Pelesenan Kenderaan Pelancongan
(APKP) 1999 dan peraturan-peraturannya.

Dengan jumlah perjawatan seramai 61 orang, Bahagian iv) menjadi urusetia kepada Mesyuarat Majlis Kawal
Pelesenan Pelancongan terdiri daripada 2 cawangan Selia Umrah yang berfungsi sebagai badan
utama yang menjalankan aktiviti-aktiviti seperti menyelia perkara-perkara yang berkaitan dengan
berikut: hal ehwal pengurusan umrah oleh pengendali
umrah.
i) melesenkan perniagaan pengendalian pelancongan
dan perniagaan agensi pengembaraan, kenderaan Fungsi dan aktiviti Bahagian ini turut dilaksanakan
pelancongan, institut latihan pelancongan dan oleh 15 Pejabat Kementerian Pelancongan dan
pemandu pelancong; Kebudayaan Negeri di seluruh Malaysia. Langkah ini
dilihat memberikan impak positif dalam penyampaian
ii) menjalankan aktiviti penguatkuasaan dan perkhidmatan Kerajaan kerana menyediakan
pemantauan ke atas syarikat-syarikat yang telah kemudahan kepada penggiat industri pelancongan
dilesenkan bagi tujuan melindungi kepentingan dalam urusan melibatkan urusan pelesenan dan
orang awam dan penggiat industri pelancongan mendapatkan khidmat nasihat yang sewajarnya dalam
untuk memastikan aktiviti pelancongan di Malaysia usaha mengembangkan industri pelancongan secara
adalah selamat dan mematuhi peraturan-peraturan sihat.
yang telah ditetapkan;

iii) mendaftarkan dan mengkelaskan premis
penginapan pelancong di Malaysia bagi tujuan
mempromosikan dan memastikan kualiti elemen
penginapan para pelancong adalah mencapai
dan memenuhi ekspektasi pelancong domestik
mahupun antarabangsa; dan

054 - 055
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62