Page 59 - Laporan Tahunan Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia 2015
P. 59
Kementerian Pelancongan
dan Kebudayaan Malaysia

PENCAPAIAN
Bahagian Pelesenan Pelancongan merupakan “barisan hadapan” yang terlibat secara langsung dalam
menyampaikan perkhidmatan kepada orang awam dan pengusaha dalam industri pelancongan. Piagam pelanggan
Bahagian yang ditetapkan dan proses kerja yang dilaksanakan sering menjadi perhatian bagi mengukur tahap
kepuasan dan ekspektasi pelanggan terhadap Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.Oleh itu, Bahagian ini
sentiasa berusaha untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik, mesra pelanggan, bermaklumat serta sentiasa
berusaha meningkatkan pencapaian “Key Performance Index” (KPI) yang ditetapkan.
Pencapaian Bahagian ini dapat dilihat dari segi langkah untuk membantu memfasilitasi perkembangan industri
pelancongan secara sihat dan kompetitif. Pada tahu 2015, Bahagian ini telah meluluskan sebanyak 409 lesen baru
Syarikat Pengendalian Pelancongan dan Agensi Pengembaraan, iaitu penurunan sebanyak 23.41peratus berbanding
tahun 2014 sebanyak 534. Manakala bagi pemandu pelancong, sebanyak 463 lesen baru pemandu pelancong
dalam pelbagai bahasa telah dikeluarkan dengan menunjukkan penurunan melebihi 100 peratus berbanding pada
tahun 2014 iaitu sebanyak 1,137 lesen. Peningkatan pendaftaran lesen pengendali pelancongan dalam tahun 2014
adalah disebabkan oleh Kempen Tahun Melawat Malaysia 2014.

056 - 057
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64