Page 190 - Laporan Tahunan 2014 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 190
Pengurusan Aduan 2014

Bagi tahun 2014, Kementerian telah menerima sebanyak 472 aduan dengan
penyelesaian aduan sebanyak 100%. Aduan telah diterima melalui pelbagai
sumber iaitu laman web, e-mel, sms, surat, faks, telefon, surat khabar, borang
kaunter dan Biro Pengaduan Awam (BPA). Sebanyak 463 aduan diterima dibawah
sektor pelancongan manakala 9 aduan dibawah sektor kebudayaan. Peratusan
juga menunjukkan bahawa sebanyak 76% aduan yang diterima adalah berkaitan
dan dibawah bidangkuasa Kementerian manakala 24% aduan yang diterima
tidak berkaitan dan bukan dibawah bidang kuasa Kementerian. Kementerian
juga berjaya menyelesaikan 81% aduan iaitu sebanyak 380 dalam tempoh 15
hari. Tempoh penyelesaian aduan adalah bergantung kepada sesebuah kes
yang perlu diselesaikan dan sekiranya melibatkan pendakwaan di mahkamah
atau pembatalan lesen dibawah Akta Industri Pelancongan 1992, tindakan akan
melebihi dari 15 hari.

Jadual 1 : Statistik menunjukkan jumlah penerimaan aduan daripada
tahun 2009 hingga 2014 bahawa aduan yang diterima pada tahun 2014
menurun berbanding jumlah aduan yang diterima pada tahun 2013

186 LAPORAN TAHUNAN 2014
Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195