Page 140 - Laporan Tahunan 2014 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 140
HUBUNGAN MAJIKAN PEKERJA

Perhubungan majikan-pekerja hendaklah sentiasa harmoni, bebas daripada
sebarang konflik serta berasaskan penyelesaian isu atau masalah melalui saluran
yang telah ditetapkan. Saluran ini menyediakan medium komunikasi dua hala di
antara pihak pekerja dengan pihak pengurusan dalam menyuarakan pendapat,
pandangan serta menyumbangkan idea atau cadangan demi kepentingan
organisasi

Program dan aktiviti yang telah dijalankan di bawah fungsi ini adalah:
a ) Mesyuarat Majlis Bersama Jabatan (MBJ)
b ) Perjumpaan Pegawai dengan Pengurusan Kementerian
c ) Jawatankuasa Pemantauan TASKA

PERKHIDMATAN KAUNSELING

Perkhidmatan kaunseling dalam perkhidmatan awam merupakan proses
perhubungan untuk memberi bantuan secara sistematik kepada penjawat awam
yang bermasalah, berdasarkan prinsip psikologi yang dijalankan oleh kaunselor
profesional. Perkhidmatan ini bertujuan menghasilkan perubahan, perkembangan
dan penyesuaian peribadi penjawat awam, di samping memperkasa potensi
melalui program peningkatan prestasi individu atau kumpulan.

Sepanjang Tahun 2014, BPSM melalui Unit Pengurusan Psikologi (UPP) telah
melaksanakan 12 program yang telah melibatkan perbelanjaan sebanyak
RM159,050.00. Program dan aktiviti yang telah dijalankan di bawah fungsi ini
adalah:


Pembangunan

- Progam Pementoran
- Program “Training Of Trainers” (TOT)
- Kursus Warga Cemerlang
- Program Kesedaran Psikologi “Laughter Yoga”
- Kursus Emotional Excellence For Success In The Workplaces

136 LAPORAN TAHUNAN 2014
Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145