Penganjuran Bazaar Ramadan Jadi Tarikan Pelancong
KUALA LUMPUR, 3 Ogos 2011 - Kementerian Pelancongan sekali lagi menganjurkan Bazaar Ramadan dengan kerjasama Masjid Jamek Kampung Bharu dan majlis perasmiannya telah disempurkan oleh YB Menteri Pelancongan, Dato' Sri Dr. Ng Yen Yen di sini hari ini.Penganjuran Bazaar Ramadan 2011 yang diadakan untuk kali ketiga, adalah salah usaha Kementerian mempromosikan Bazaar Ramadan sebagai produk pelancongan yang dilihat mampu untuk menarik pelancong, khususnya dari luar negara.
Sebanyak 100 buah periuk digunakan untuk menyediakan juadah yang telah menjadi ikon di masjid itu iaitu "Bubur Lambuk Agung Masjid Jamek Kampung Bharu" yang mula dimasak seawal jam 7.00 pagi secara gotong-royong oleh Ahli Jawatankuasa Masjid dan para sukarelawan.
Daripada jumlah itu, sebanyak 23,000 bungkus bubur lambuk diagihkan kepada orang ramai. Selain daripada Masjid Jamek Kampung Bharu, bubur lambuk istimewa ini turut diedarkan di:
- Pusat Pelancongan Malaysia (atau MaTiC) di Jan Ampang;
- Jalan Tuanku Abdul Rahman (berhadapan kedai tekstil Gulati's Silk House);
- Bukit Bintang (berhadapan Maybank dan bangunan Yayasan Selangor), dan
- Pasar Seni (atau Central Market)
Kementerian Pelancongan turut menyampaikan sumbangan wang kepada tiga buah rumah kebajikan iaitu Rumah Sinar Salam, Rumah Nur Salam serta Rumah Kebajikan Tara Bhavan. Turut hadir pada majlis itu ialah Pengerusi Masjid Jamek Kampung Bharu, Dato' Haji Shaari bin Mat Ali.
Bazaar Ramadan adalah salah satu acara yang disenaraikan dalam kalendar acara pelancongan bagi menarik minat para pelancong khususnya dari luar negara untuk berkunjung ke Malaysia.
Selain Masjid Jamek Kampung Bharu, Kementerian Pelancongan turut bekerjasama dengan Nestle, dan Petronas Dagangan Berhad bagi tahun ketiga berturut-turut dalam menjayakan penganjuran majlis ini.
PDB, gas memasak rasmi bagi penyediaan bubur lambuk sempena majlis pelancaran tersebut, telah menyumbangkan 100 unit silinder Gas PETRONAS dan juga topi Chef' Gas PETRONAS kepada para sukarelawan dan tukang masak yang terlibat.
Nestle pula menyumbangkan sebanyak 100 goodies beg berasaskan produk-produk syarikat tersebut kepada rumah-rumah kebajikan tersebut, selain sumbangan apron kepada penggerai-penggerai di Bazaar Ramadan Jalan Raja Alang.
Majlis pelancaran ini turut dihadiri oleh MegaFAM Tourism Malaysia, iaitu dari Perancis, China (Shanghai) dan juga Singapura.
Kemaskini Terakhir :