Malaysia Madani
Soalan Lazim
Hubungi Kami
Aduan dan Maklum Balas
Peta Laman

ETP: Usaha Mentransfromasi Pelancongan Ke Tahap Baru

ETP: USAHA MENTRANSFROMASI PELANCONGAN KE TAHAP BARU
Ketibaan Pelancong di Malaysia Meningkat 1.2% dalam 5 Bulan Pertama

PUTRAJAYA, 9 JULAI 2012: Malaysia mencatat rekod peningkatan kedatangan pelancong sebanyak +1.2% dengan jumlah sebanyak 9,438,592 orang bagi lima bulan pertama tahun 2012, berbanding 9,323,827 orang bagi tempoh yang sama tahun lepas, menurut Menteri Pelancongan, Dato' Sri Dr. Ng Yen Yen. Negara-negara ASEAN masih menjadi penyumbang tertinggi kepada kedatangan pelancong ke Malaysia iaitu 73.4% daripada jumlah keseluruhan kedatangan pelancong. Negara-negara tersebut ialah Indonesia (+19.3%), Filipina (+41.7%), Vietnam (+35.2%), Myanmar (+6.9%) dan Laos (+19.9%). Selain itu, negara-negara lain termasuklah Saudi Arabia (+50.7%), China (+34.1%), Japan (30.6%), Russia (25.8%), Kazakhstan (25.2%), Denmark (14.4%) dan India (+7.8%).

Jumlah pendapatan yang didapati daripada pelancong dari bulan Januari hingga Mei 2012 meningkat sebanyak +1.9%, iaitu menjana sebanyak RM21.8 bilion kepada pendapatan negara, berbanding RM21.4 bilion pada tahun 2011. Perbelanjaan pelancong per kapita bagi tempoh tersebut dianggarkan berjumlah RM2,309 dengan peningkatan 0.7% berbanding RM2,294 pada tahun 2011.

Menteri Pelancongan menambah, selaras dengan Pelan Transformasi Pelancongan Malaysia 2020 iaitu mencapai sebanyak 36 juta orang pelancong dengan jumlah pendapat sebanyak RM 168 bilion menjelang tahun 2020, adalah penting bagi Malaysia untuk menjadi lebih fokus kepada mengekalkan kadar peningkatan hasil seorang pelancong berbanding daripada hanya lebih mementingkan kepada kadar peningkatan kedatangan pelancong. "Bagi menarik lebih ramai segmen pelancong berpendapatan tinggi, kita mestilah meningkatkan jaringan perhubungan kepada pasaran-pasaran utama". Sebagai permulaan, Tourism Malaysia telah berusaha ke arah meningkatkan frekuensi penerbangan kepada 6 negara utama iaitu China, India, Jepun, Korea Selatan, Australia dan Taiwan, selain membangunkan rangka kerja bagi peruntukan hak penerbangan untuk melicinkan kemudahan laluan-laluan utama tersebut dan yang lain-lainnya.

Salah satu daripada program yang telah dikenalpasti oleh pihak Kementerian bagi membangunkan pelancongan luar bandar ialah Program Homestay. Program ini mencatat peningkatan sebanyak 38.4% bagi kadar penginapan berbanding 24.9% pada masa yang sama tahun lepas. Sejumlah 133,689 orang pelancong telah berkunjung ke homestay dari bulan Januari hingga Mei 2012, iaitu 110,322 pelancong domestik dan 23,367 pelancong asing, iatu peningkatan sebanyak 70.7% berbanding tahun lalu, iaitu hanya 78,333 orang. Jumlah pendapatan daripada program homestay bagi lima bulan pertama tahun 2012 ialah RM 7,376,446.50 (+53.1%) berbanding pada bulan Januari hingga Mei tahun 2011 iaitu RM4, 817,158.30. Program Pelancongan Homestay ini telah menggalakkan komuniti tempatan menjadi sebahagian daripda pelancongan luar Bandar dan pada masa yang sama mengekalkan tradisi dan identiti mereka.

Sebagai salah satu Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA), industri pelancongan menjadi salah satu penyumbang utama kepada Pendapatan Negara Kasar (GNI), kadar tukaran wang asing dan peluang pekerjaan. Pada tahun 2011, sektor pelancongan menjadi penyumbang terbesar dengan berada di tangga ketujuh dengan nilai GNI sebanyak USD 12.3 bilion dan berada di tangga ketiga dalam kadar tukaran wang asing selepas perkilangan dan minyak sawit. Pada tahun 2010, industri pelancongan Malaysia turut menyediakan sebanyak 1.8 juta peluang pekerjaan (15.9%, perkongsian antara peluang pekerjaan dalam industri pelancongan dengan jumlah pekerjaan keseluruhannya). Dalam 12 Projek Permulaan di bawah NKEA Pelancongan, barangan beli-belah bebas cukai, pelancongan mewah, menjadikan KLCC-Bukit Bintang sebagai kawasan beli-belah yang dinamik, menambah baik pelancongan perniagaan serta peningkatan penawaran bilik hotel bertaraf 4 dan 5 bintang dan sebagainya.

Peratusan beli-belah oleh pelancong dari bulan Januari hingga Mei 2012 ialah sebanyak 32.3% (RM7.04 bilion) daripada jumlah pendapatan keseluruhan. Ini menunjukkan peningkatan berbanding sebanyak 30% tahun lepas. Laluan pejalan kaki tertutup yang menghubungkan Bukit Bintang dan KLCC yang siap sepenuhnya pada awal tahun ini telah memperlihatkan impak positif dalam hal ini.

Bagi menarik minat pelancong berpendapatan tinggi, kita memerlukan hotel bertaraf 4 dan 5 bintang yang berkualiti. Kini, terdapat sebanyak 59,804 buah bilik di hotel 4 dan 5 bintang yang ada di Malaysia. Menjelang tahun 2020, sebanyak 37,000 buah bilik tambahan di hotel 4 dan 5 bintang diperlukan. Kementerian Pelancongan mensasarkan untuk meningkatkan sebanyak 3000 buah bilik di hotel bertaraf 4 dan 5 bintang di Malaysia menjelang akhir tahun 2012. Kini, sebanyak 71% daripada sasaran tersebut telah dicapai, dengan 2,123 buah bilik telah siap sepenuhnya. Dasar-dasar liberalisasi kerajaan dan cukai insentif yang lumayan telah menyebabkan pelaburan domestik dan asing ke atas aset hospitaliti di seluruh Malaysia.

Malaysia telah menjadi destinasi bertaraf dunia bagi Mesyuarat, Insentif, Konvensyen dan Pameran (MICE). Biro Konvensyen & Pameran Malaysia (MyCEB) turut berjaya menganjurkan 33 acara-acara utama sepanjang bulan Januari hingga Mei 2012, dan telah menarik seramai 50,770 orang delegasi yang memberi impak ekonomi berjumlah RM499.9 juta. The International Congress and Convention Association (ICCA) Rankings 2011 telah mengenal pasti Kuala Lumpur berada di kedudukan ke-21 di dunia dan di tangga kelima di Asia Pasifik. Malaysia berada di tangga ke-29 di dunia dan di kedudukan ke-7 di Asia Pasifik.

Pelancongan domestik juga memainkan peranan penting dalam industri pelancongan Malaysia. Bilangan pelancong domestik pada 2011 meningkat sebanyak 15.7% (45,731,000 orang berbanding 39,539,000 pada tahun 2010). Pada tahun 2011, perbelanjaan pelancong domestik ialah RM27.0 bilion, iaitu peningkatan sebanyak 13.9% berbanding RM 23.7 bilion pada tahun 2010. Ini adalah hasil kejayaan Kempen Cuti Cuti 1Malaysia.

Untuk meningkatkan industri pelancongan, pelbagai usaha dijalankan bagi meningkatkan taraf produk pelancongan sedia ada dan membangunkan produk baru, kreatif serta berinovasi. Ini termasukklah "1Malaysia International Shoe Festival 2012", "1Malaysia International Tourism Exchange 2012", "1Malaysia Contemporary Art Tourism 2012" dan yang terbaru ialah "1Malaysia International Tourism Night Floral Parade 2012".

Penjenamaan 'Malaysia: Truly Asia' oleh Kementerian Pelancongan Malaysia telah dikenali di seluruh dunia dan United Nations World Tourism Organisation (UNWTO) melaporkan bahawa Malaysia berada di tangga kesembilan sebagai destinasi paling ramai dikunjungi di seluruh dunia.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi:
Cik Senutha P. Ratthinan
Pegawai KPI bagi Kementerian Pelancongan
E-mel : senuthae-mail
No.Tel. : +603-8891 7037 / +6012-589 7080
Disediakan oleh Unit Komunikasi Korporat, Kementerian Pelancongan Malaysia
Tel: 03-8891 7000 F: 03-8891 7181 E-mel: infoe-mail

Kemaskini Terakhir :