Malaysia Madani
Soalan Lazim
Hubungi Kami
Aduan dan Maklum Balas
Peta Laman

MESYUARAT JAWATANKUASA KEBANGSAAN PEMBANGUNAN PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN BIL.1 TAHUN 2024

  PUTRAJAYA, 10 September 2024 – Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC), YB Dato Sri Tiong King Sing telah mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kebangsaan Pembangunan Pelancongan dan Kebudayaan (JKPPK) Bil.1/2024, di Dewan Sanggar Pujangga, Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya. Mesyuarat ini telah dihadiri oleh seramai 102 orang termasuk YAB Ketua Menteri Melaka dan YB Menteri-menteri dan Exco-exco Pelancongan dan Kebudayaan Negeri. Tujuan utama mesyuarat, adalah untuk memaklumkan mengenai syarat-syarat permohonan Program Malaysia My Second Home (MM2H) yang telah ditambah baik dan aspek perlesenan ejen MM2H yang diperkasakan serta pelaksanaan Kempen Melawat Malaysia 2026 (VM2026).

  Bagi separuh tahun pertama 2024, Malaysia telah mencatatkan bilangan ketibaan pelancong asing seramai 11.8 juta, iaitu peningkatan sebanyak 28.9% berbanding tempoh yang sama tahun 2023. Dari segi pendapatan, sebanyak RM45.4 bilion telah berjaya dijana, iaitu peningkatan sebanyak 50.8% berbanding tahun sebelumnya. Perkembangan yang baik ini merupakan hasil daripada langkah proaktif yang dilaksanakan Kementerian dalam menarik lebih ramai pelancong, khususnya dari negara sumber utama pelancong asing iaitu Singapura, Indonesia, China, Thailand dan India.

  Oleh yang demikian, bagi memastikan prestasi yang baik ini berterusan, maka VM2026 merupakan misi nasional yang bertujuan untuk mempergiat dan memacu industri pelancongan negara supaya lebih mampan, berdaya saing dan berdaya tahan. Dengan tema ‘Malaysia Destinasi Lestari dan Kaya Budaya’, VM2026 akan memberi fokus kepada pelancongan lestari dengan sasaran ketibaan pelancong asing seramai 35.6 juta orang dan sasaran perbelanjaan sebanyak RM147 bilion. Semasa mesyuarat tersebut, sebanyak 14 negeri telah membentangkan cadangan program dan aktiviti yang bakal dilaksanakan sempena kempen VM2026. Justeru itu, MOTAC akan bekerjasama rapat dengan kerajaan-kerajaan negeri dalam menjayakan pelaksanaan kempen VM2026 ini.

  Program Malaysia Rumah Keduaku (MM2H) pula merupakan salah satu program yang dilaksanakan untuk membawa high yield tourists ke Malaysia yang mampu memberikan impak besar kepada ekonomi negara. Justeru, pelaksanaan Program MM2H yang telah ditambahbaik mulai bulan Jun 2024 melibatkan pengenalan tiga (3) kategori iaitu Platinum, Gold dan Silver berdasarkan golongan sasar yang berbeza. Penstrukturan semula pelesenan ejen MM2H turut dilaksanakan bagi melindungi kepentingan setiap pihak yang terlibat sama ada ejen mahupun peserta.

  Secara keseluruhannya, setiap Menteri dan EXCO Pelancongan dan Kebudayaan Negeri telah mengutarakan isu serta cadangan penambahbaikan dalam pelbagai aspek berhubung pelaksanaan Program MM2H dan kempen VM2026. Ini termasuklah cadangan penambahbaikan kemudahan asas dan tahap kebersihan di destinasidestinasi pelancongan dan setiap lapangan terbang seluruh negara, penganjuran lebih banyak program bertemakan kebudayaan, seni dan warisan, serta acara-acara pelancongan yang berimpak tinggi dan bertaraf antarabangsa. MOTAC sentiasa mengambil langkah proaktif dan menyambut baik cadangan-cadangan yang diberikan dan akan berkerjasama rapat dengan semua Kerajaan Negeri bagi membangunkan industri pelancongan negara, termasuklah dalam pelaksanaan Program MM2H dan penganjuran VM2026.

Dikeluarkan oleh:
UNIT KOMUNIKASI KORPORAT

KEMENTERIAN PELANCONGAN, SENI DAN BUDAYA (MOTAC)
Tel: 03-8000 8000 Fax: 03-88917181
Website: www.motac.gov.my Email: Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Facebook, Instagram & Twitter: @mymotac


Kemaskini Terakhir :