Bahagian Pentadbiran & Kewangan
FUNGSI- Menyelaraskan semua urusan berkaitan pertanyaan dan jawapan Dewan Rakyat / Dewan Negara serta pembentangan Rang undang-undang.
- Menyelaraskan semua urusan berkaitan Kertas Jemaah Menteri dan pemantauan maklum balas keputusan Mesyuarat Jemaah Menteri.
- Menguruskan pentadbiran Am kementerian seperti menguruskan tempahan kenderaan, bilik mesyuarat dan urusan penyewaan ruang pejabat kementerian dan pejabat-pejabat negeri / wilayah.
- Menyelaras semua program peningkatan kualiti dan produktiviti kementerian.
- Mengawal perbelanjaan mengurus dan pembangunan Kementerian.
- Menyediakan dan menyelia akaun-akaun amanah di bawah Kementerian, Sistem Akuan Cawangan (BAS) dan Sistem Akaun Pusat (CAS).
- Menguruskan semua perolehan melalui tender / sebut harga bagi kementerian.
- Melaksanakan urusan verifikasi stok di semua bahagian dan pejabat negeri / wilayah.
PIAGAM PELANGGAN
- Memberi jawapan ke atas permohonan penggunaan kenderaan dan bilik mesyuarat yang bersesuaian dalam tempoh 24 jam dari tarikh tempahan dibuat.
- Menyelia dan mengedarkan minit-minit mesyuarat uatam (Mesyuarat Pasca Kabinet dan Mesyuarat Pengurusan Kementerian) dalam tempoh tiga (3) hari dari tarikh mesyuarat diadakan.
- Mengedarkan salinan pertanyaan parlimen dalam tempoh dua (2) hari dari tarikh pertanyaan diterima.
- Mengeluarkan baucar bayaran dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh permohonan lengkap diterima.
- Menyelesaikan permohonan pendahuluan diri/pelbagai dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh permohonan lengkap diterima.
- Mengeluarkan waran udara / kereta api / bas dalam tempoh lima (5) hari dari tarikh permohonan lengkap diterima.
- Mengeluarkan waran peruntukan dan menyelesaikan permohonan pindah peruntukan dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh permohonan lengkap diterima.
Kemaskini Terakhir :