Malaysia Madani
Soalan Lazim
Hubungi Kami
Aduan dan Maklum Balas
Peta Laman

Bahagian Pentadbiran & Kewangan

FUNGSI
  1. Menyelaraskan semua urusan berkaitan pertanyaan dan jawapan Dewan Rakyat / Dewan Negara serta pembentangan Rang undang-undang.
  2. Menyelaraskan semua urusan berkaitan Kertas Jemaah Menteri dan pemantauan maklum balas keputusan Mesyuarat Jemaah Menteri.
  3. Menguruskan pentadbiran Am kementerian seperti menguruskan tempahan kenderaan, bilik mesyuarat dan urusan penyewaan ruang pejabat kementerian dan pejabat-pejabat negeri / wilayah.
  4. Menyelaras semua program peningkatan kualiti dan produktiviti kementerian.
  5. Mengawal perbelanjaan mengurus dan pembangunan Kementerian.
  6. Menyediakan dan menyelia akaun-akaun amanah di bawah Kementerian, Sistem Akuan Cawangan (BAS) dan Sistem Akaun Pusat (CAS).
  7. Menguruskan semua perolehan melalui tender / sebut harga bagi kementerian.
  8. Melaksanakan urusan verifikasi stok di semua bahagian dan pejabat negeri / wilayah.

PIAGAM PELANGGAN
  1. Memberi jawapan ke atas permohonan penggunaan kenderaan dan bilik mesyuarat yang bersesuaian dalam tempoh 24 jam dari tarikh tempahan dibuat.
  2. Menyelia dan mengedarkan minit-minit mesyuarat uatam (Mesyuarat Pasca Kabinet dan Mesyuarat Pengurusan Kementerian) dalam tempoh tiga (3) hari dari tarikh mesyuarat diadakan.
  3. Mengedarkan salinan pertanyaan parlimen dalam tempoh dua (2) hari dari tarikh pertanyaan diterima.
  4. Mengeluarkan baucar bayaran dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh permohonan lengkap diterima.
  5. Menyelesaikan permohonan pendahuluan diri/pelbagai dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh permohonan lengkap diterima.
  6. Mengeluarkan waran udara / kereta api / bas dalam tempoh lima (5) hari dari tarikh permohonan lengkap diterima.
  7. Mengeluarkan waran peruntukan dan menyelesaikan permohonan pindah peruntukan dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh permohonan lengkap diterima.

Kemaskini Terakhir :