Page 176 - Laporan Tahunan Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia 2015
P. 176
LAPORAN TAHUNAN 2015

BAB 01: LAPORAN KPK > UNIT-UNIT

UNIT KOMUNIKASI KORPORAT

Pengurusan Aduan 2015
Bagi tahun 2015, Kementerian telah menerima sebanyak 568 aduan dengan penyelesaian aduan sebanyak 100%.
Aduan telah diterima melalui pelbagai sumber iaitu laman web, e-mel, telefon, surat khabar, kaunter dan Biro
Pengaduan Awam (BPA). Keseluruhan aduan yang diterima adalah mengenai sektor pelancongan.
Antara kes atau aduan utama yang telah diterima adalah mengenai;
1. Agensi pelancongan tidak berlesen menjalankan aktiviti pelancongan/menawarkan pakej percutian secara

online (inbound/outbound)
2. Penipuan pakej umrah, jemaah umrah terkandas, visa (kegagalan agensi pelancongan mendapatkan visa

sebelum keberangkatan jemaah), kegagalan penerbangan sewa khas memenuhi keperluan seperti yang
dijanjikan dan pakej umrah yang mengelirukan (harga dan tajaan)
3. Agensi pelancongan gagal mematuhi jadual perjalanan seperti yang ditetapkan
4. Kad keahlian pelancongan
5. Perkhidmatan dan kemudahan hotel yang tidak memuaskan

Rajah 1
Statistik menunjukkan jumlah penerimaan aduan bagi tahun 2009 hingga 2015

JUMLAH KES
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181