Bahagian Akaun
FUNGSI BAHAGIAN- Memastikan bayaran dan hasil diperakaunkan dengan tepat dan mematuhi peraturan kewangan yang berkuatkuasa.
- Memberi khidmat nasihat dan perundingan sistem perakaunan bagi memastikan sistem dilaksanakan oleh Pusat Tanggungjawab (PTJ) dan Pejabat Pemungut (PP) mengikut garis panduan yang ditetapkan.
- Mengurus operasi sistem payroll untuk bayaran gaji anggota MOTAC.
- Mengurus latihan berkaitan perakaunan dan kewangan kepada pegawai kewangan dan perakaunan MOTAC.
- Mengurus dan memantau akaun amanah/deposit/panjar MOTAC.
- Menyelaraskan aktiviti-aktiviti bagi pelaksanaan perakaunan akruan MOTAC.
PIAGAM PELANGGAN
- Memproses baucar bayaran dalam tempoh tiga (3) hari kalendar dari tarikh terima dokumen dengan lengkap.
- Memastikan bayaran gaji kepada anggota MOTAC dilaksanakan pada tarikh yang telah ditetapkan (AP 105).
- Menyediakan laporan Naziran Terimaan dan Naziran Sistem Perancangan dan Kawalan Belanjawan Elektronik (eSPKB) dalam tempoh empat belas (14) hari kalendar dari tarikh selesai naziran.
Kemaskini Terakhir :