Unit Komunikasi Korporat
FUNGSISeksyen Hal Ehwal Korporat
- Menyampaikan dan menyalurkan maklumat di peringkat Kementerian, nasional dan global.
- Merancang dan melaksanakan aktiviti peningkatan imej korporat Kementerian / Agensi.
- Merancang, menyelaras dan melaksanakan rancangan komunikasi / promosi / publisiti program serta pencapaian Kementerian / Agensi bagi acara-acara rasmi Kementerian dari semasa ke semasa.
- Merancang dan melaksanakan kajian impak terhadap keberkesanan sistem penyampaian Kementerian / Agensi.
- Merancang, menguruskan dan menerbitkan bahan-bahan penerbitan Kementerian sebagai sumber maklumat seperti video korporat Kementerian, buku panduan komprehensif / buku panduan Kementerian, direktori Kementerian, laporan tahunan, buletin Kementerian dan lain bentuk penerbitan bagi tujuan mempromosikan Kementerian.
Seksyen Perhubungan Awam dan Khidmat Pelanggan
Perhubungan Awam dan Media
- Memberikan penjelasan tentang dasar Kementerian / Agensi.
- Merancang dan melaksanakan program perhubungan awam Kementerian / Agensi.
- Mewujudkan dan mengukuhkan hubungan yang baik secara berterusan antara Kementerian dan Menteri dengan pihak media massa dan orang ramai.
- Menyelaraskan lawatan rasmi Kementerian.
- Menyediakan dan menyebarkan Nota Kepada Pengarang (NE), kenyataan akhbar, siaran media dan kumpulan risalah akhbar serta memberikan khidmat nasihat kepada media dalam membuat liputan.
- Menguruskan dan mengendalikan taklimat fungsi dan peranan Kementerian / Agensi.
- Memberikan khidmat nasihat tentang perhubungan awam dan perhubungan media kepada Menteri / Timbalan Menteri / KSU / TKSU.
- Menyediakan teks ucapan, perutusan, teks temu bual, tajuk perbincangan, kata alu-aluan, kenyataan akhbar Menteri / Timbalan Menteri / KSU / TKSU.
- Menyelaraskan dan menguruskan sidang media untuk Menteri / Timbalan Menteri / KSU / TKSU.
- Menyelaraskan rakaman gambar / video untuk acara-acara rasmi Kementerian serta megurus arkib gambar.
- Memantau dan menyelaras kandungan Laman Web Rasmi Kementerian.
Pengurusan Aduan dan Khidmat Pelanggan
- Merancang, mengurus, melaksana dan memantau semua urusan berkaitan pelanggan.
- Mengurus, memantau dan menyelaras semua aduan / maklum balas pelanggan / orang ramai yang diterima melalui peti cadangan, surat, telefon, e-mel, akhbar, Hari Bertemu Pelanggan, Sistem iSPAAA, kunjungan dan lain-lain.
- Menyediakan dan menyelaras jawapan tentang aduan dan mengesyorkan tindakan yang perlu diambil, memantau dan menyelia keberkesanan sistem aduan awam.
- Memantau, menganalis dan mendokumentasikan isu-isu berkaitan Kementerian / Agensi di media massa (keratan akhbar).
- Merancang, menyelaras dan melaksanakan kajian kepuasan pelanggan.
- Merancang, menyelaras dan menerbitkan bahan-bahan terbitan Kementerian / Agensi.
- Menguruskan Pegawai Khidmat Pelanggan Kementerian / Agensi.
- Memberikan nasihat kepada Kementerian / Agensi mengenai perkhidmatan yang perlu diberikan kepada pelanggan.
- Menjalankan tugas Pegawai Perhubungan Biro Pengaduan Awam, PIKA, Pemudah dan Warkah untuk PM.
- Menyelaraskan dan menguruskan Hari Bertemu Pelanggan (HBP) Kementerian.
PIAGAM PELANGGAN
- Mengeluarkan teks sidang media / temubual, kenyataan akhbar / siaran media dalam tempoh dua (2) hari sebelum acara / sidang media diadakan.
- Menyelaras Teks ucapan / kata-kata aluan Menteri / KSU dikeluarkan dalam tempoh satu (1) minggu dan teks ucapan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri dalam tempoh dua (2) minggu sebelum acara diadakan.
- Mengeluarkan rakaman foto dalam tempoh satu (1) hari selepas sesuatu acara / aktiviti / sidang media diadakan.
- Memuat-naik maklumat aktiviti / program ke laman rasmi muka buku (facebook) Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan semasa aktiviti / program diadakan.
- Menerbitkan Buletin MOTAC, Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan 4 kali setahun iaitu pada Jan-Mac, April-Jun dan Julai-September, dan Oktober-Disember.
- Nota Pengarang (Note To Editor) dikeluarkan kepada media massa dalam tempoh tiga (3) hari sebelum program diadakan.
- Membuat promosi di media massa dalam tempoh empat (7) hari sebelum program diadakan.
- Menyediakan Press-Kit dalam tempoh tiga (3) hari sebelum program diadakan.
- Menjawab Surat Kepada Pengarang dalam tempoh 24 jam.
- Mengeluarkan surat akuan penerimaan aduan dalam tempoh tiga (3) hari dari tarikh aduan diterima.
- Mengeluarkan surat tindakan susulan / siasatan / jawapan aduan dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh aduan diterima.
Kemaskini Terakhir :