Transformasi Perkhidmatan Perpustakaan Di Malaysia
15 Disember 2020 - Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia (MOTAC) menerusi Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) terus memperkasakan perkhidmatan digital perpustakaan bagi membudayakan amalan membaca kepada seluruh rakyat Malaysia.YB Dato' Sri Hajah Nancy Shukri, Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia berkata sejak perkhidmatan u-Pustaka ini diperkenalkan kepada rakyat Malaysia, keahlian u-Pustaka menunjukkan peningkatan setiap tahun. Sehingga 31 Oktober 2020, seramai 515,477 rakyat Malaysia telah mendaftar sebagai ahli u-Pustaka. Menurut beliau lagi, sehingga Oktober 2020, kandungan digital yang terdapat dalam u-Pustaka sebanyak 13.2 juta ini mengandungi 33,426 naskhah e-buku, 4,964 judul e-majalah, 6,429,103 artikel suratkhabar, 98,981 e-Jurnal dan 560,000 bahan e- pembelajaran yang telah banyak memberi manfaat kepada rakyat Malaysia terutamanya sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan yang dilaksanakan kerajaan.
u-Pustaka yang dilancar pada tahun 2011 adalah perkhidmatan maklumat berkonsepkan ubiquitous atau di mana-mana dan bila-bila masa. u-Pustaka merupakan hab maklumat negara untuk mewujudkan pengetahuan melalui penggunaan perkhidmatan perpustakaan dalam masyarakat dengan menawarkan
13.2 juta bahan bacaan digital yang boleh diakses pada bila-bila masa sahaja iaitu 24/7, semuanya disediakan secara percuma sahaja di mana ia boleh dipinjam atau dibaca secara dalam talian menerusi laman sesawang www.u-pustaka.gov.my
Beliau juga turut memaklumkan bahawa PNM melalui projek u-Pustaka sebagai Hab Maklumat Negara telah mendigitalkan kandungan tempatan seperti Manuskirp Melayu, buku nadir, koleksi negara dan surat khabar tempatan. Sepanjang pelaksanaan projek ini, iaitu bermula 2018 hingga Disember 2019, PNM telah berjaya mendigitalkan sebanyak 1.7 juta mukasurat bahan tempatan yang boleh diakses melalui portal u-Pustaka.
Perkhidmatan u-Pustaka ini juga dapat menyokong pembelajaran sepanjang hayat serta pembangunan sosial dan ekonomi untuk peningkatan kualiti hidup dan kualiti kerja melalui bahan-bahan elektronik dalam pelbagai bidang perkara yang disediakan. Malah pengguna dapat berjimat dalam membeli bahan-bahan bacaan bercetak terutama ketika keadaan ekonomi yang tidak stabil semasa pandemik COVID-19 ini.
MOTAC dan PNM berharap perkhidmatan ini akan menjadi satu perkhidmatan yang dapat menyemarakkan perkongsian dan pertukaran pengetahuan dalam masyarakat berilmu pengetahuan berlandaskan kemudahan perkhidmatan perpustakaan ubiquitous dalam menyokong inisiatif Jalinan Digital Negara dan perluasan jalur lebar. Selain itu, dengan usaha ini dapat meningkatkan amalan membaca dalam kalangan rakyat Malaysia. Bangsa Membaca Bangsa Berjaya.
Dikeluarkan oleh:
UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia (MOTAC)
Tel: 03-8000 8000 Fax: 03-88917181
Website: www.motac.gov.my Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Facebook, Instagram & Twitter: @mymotac
Last updated :