Malaysia Madani
F.A.Q.
Contact Us
Complaints and Feedback
Sitemap

Human Resource Management Division

FUNCTIONS
  1. To plan and manage staffing requirements, organisational structure and updating of the scheme of service.
  2. To plan and manage the recruitment of staff.
  3. To manage all aspects of service, placement, allowance, salary and service benefits and career advancement matters.
  4. To plan and manage in-service courses/training, compulsory courses, departmental service examinations and Efficiency Level Assessment.
  5. To manage disciplinary matters, declaration of assets and annual performance appraisal.
  6. To perform duties as secretariat for the Salary Movement Panel, Joint Departmental Council, Integrity Committee, Ministerial Training Committee, Examination Board, Taskforce to Reduce Bureaucratic Red Tape and Human Resource Development Panel.

PIAGAM PELANGGAN
  1. Mengeluarkan surat perlantikan bagi mengisi jawatan kosong di bawah bidang kuasa Ketua Setiausaha dalam masa 1 minggu dari tarikh keputusan muktamad pemilihan calon diperolehi.
  2. Mengeluarkan surat kelulusan penanggungan kerja selama lima (5) hari bekerja selepas keputusan pengurusan tertinggi diperolehi.
  3. Mengemukakan borang Penyata Perubahan (Kew.8) kepada Bahagian Pentadbiran dan Kewangan dalam tempoh lima (5) hari bekerja selepas semua dokumen lengkap diterima.
  4. Mengemukakan permohonan pengesahan lantikan dalam perkhidmatan, pemberian taraf berpencen kepada pihak berkuasa berkenaan dalam tempoh 1 minggu (7 hari) bekerja selepas semua dokumen lengkap diterima.
  5. Memastikan pegawai/kakitangan membuat pengisytiharan harta atau Sub Modul Pengisytiharan Harta melalui HRMIS dalam tempoh 14 hari dari tarikh melapor diri.
  6. Mengedarkan surat makluman kursus anjuran Kerajaan/swasta dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas diterima oleh Bahagian Pengurusan Sumber Manusia.
  7. Mengeluarkan surat tawaran kursus anjuran Kementerian kepada peserta yang berjaya dalam tempoh tiga (3) hari bekerja sebelum berkursus.
  8. Melaksanakan pengurusan penempatan pegawai baru dalam tempoh tiga (3) hari bekerja dari tarikh lapor diri dan selepas keputusan penempatan diperolehi daripada pengurusan atasan.
  9. Mengeluarkan Surat Pergerakan Gaji dalam tempoh lima (5) hari bekerja dari tarikh kelulusan Panel Pembangunan Sumber Manusia.
  10. Mengemaskini data pegawai lapor diri di dalam sistem HRMIS dalam tempoh 14 hari.
  11. Memantau pencapaian bagi modul dan submodul HRMIS pada setiap bulan.
  12. Mengeluarkan borang Penyata Perubahan (Kew.8) penamatan perkhidmatan bagi kakitangan telah bersara kepada Bahagian Pentadbiran dan Kewangan dalam tempoh lima (5) hari bekerja, selepas menerima surat kelulusan persaraan daripada JPA.

Last updated :